Förutom bränslefiltret (eller filtren, vissa dieselmotorer har separat grov- och finfilter) så lönar det sig också att kolla ev sugsil i tanken. Tänk också på att det kan samlas kondensvatten i bränslefiltret, vanligtvis finns det en plugg eller kran för avtappning.
När det gäller att byta bränslefilter på dieslar ska man vara MYCKET noga med renligheten så att man absolut inte får in någon smuts på den rena sidan om filterinsatsen. Man bör tvätta filterburken noga utanpå innan man plockar isär, rengöra de lösa delarna grundligt osv. Undvik filter av skumma, okända märken eller sådana som säljs under någon återförsäljares varumärken, de kan släppa ifrån sig ludd som ställer till problem i dieselpump eller spridare. Det är bättre att hålla sig till välkända och pålitliga filtertillverkare (Mann, Fram, Knecht, Bosch osv).
Om tanken sitter lågt så att dieselpumpen måste suga upp bränsle ur den, så kan man också få såna där problem om sugslangen är otät så att luft sugs in. Var mycket misstänksam mot tygomspunna gummislangar, speciellt om de dessutom känns fuktiga eller om det luktar diesel om fingrarna sen man har tagit i slangen.