Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minilastarn stannar  (läst 2886 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Minilastarn stannar
« skrivet: 02 aug-14 kl 20:58 »
Har en Abelco minilastare,,den första halvtimmen till timmen går den bra ,men efter ca 45 min kont drift så dör den ,när man kör eller när den går perfekt på tomgång och helt plötsligt börjar den hacka och dö.
Kan gå perfekt på tomgång ,jag kliver av och öppnar grinden och den börjar hacka och håller på att dö.Är jag snabb så hinner jag gasa upp den.När den dör väntar jag ca 1-2 min så kan jag starta igen.

När jag gödslade ut ett fårhus så dog den ofta under ca 3 timmar intensiv körning.
Maskinen har gått 150 tim.
Någon som har en ide ??.
Antager att det måste vara något med bränslet?.
Är dieseln bättre på macken än den billigaste jordbruksdiesel?.

Hälsningar en som vill ha en Schäffer 2028.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Rubensgården

• Gäst
SV: Minilastarn stannar
« Svar #1 skrivet: 02 aug-14 kl 21:35 »
Låter som att du har stopp i diesellinan. Brukar blåsa bakvägen med tryckluft för att se om det blir bättre. Min tank var full med slem.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 aug-14 kl 21:59 »
Har du lite halvgammal diesel och den värmen vi har haft så är ju risken att det växt lite i den… Tesata och blåsa och kolla bränslefiltret.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 02 aug-14 kl 22:06 »
Byt bränslefilter.    Det gör underverk ibland.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 03 aug-14 kl 11:21 »
Förutom bränslefiltret (eller filtren, vissa dieselmotorer har separat grov- och finfilter) så lönar det sig också att kolla ev sugsil i tanken. Tänk också på att det kan samlas kondensvatten i bränslefiltret, vanligtvis finns det en plugg eller kran för avtappning.
När det gäller att byta bränslefilter på dieslar ska man vara MYCKET noga med renligheten så att man absolut inte får in  någon smuts på den rena sidan om filterinsatsen. Man bör tvätta filterburken noga utanpå innan man plockar isär, rengöra de lösa delarna grundligt osv. Undvik filter av skumma, okända märken eller sådana som säljs under någon återförsäljares varumärken, de kan släppa ifrån sig ludd som ställer till problem i dieselpump eller spridare. Det är bättre att hålla sig till välkända och pålitliga filtertillverkare (Mann, Fram, Knecht, Bosch osv).

Om tanken sitter lågt så att dieselpumpen måste suga upp bränsle ur den, så kan man också få såna där problem om sugslangen är otät så att luft sugs in. Var mycket misstänksam mot tygomspunna gummislangar, speciellt om de dessutom känns fuktiga eller om det luktar diesel om fingrarna sen man har tagit i slangen.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 aug-14 kl 14:10 »
Kom på att lilltraktorn går ojämnt och ibland hoppar upp i varv om den får luft. Vet inte om det gäller dieslar generellt eller om radialpumpar (heter de så?) tenderar att skutta mer. Kanske har det med förkammaren att göra?

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 09 aug-14 kl 21:41 »
Tack för goda råd skall titta på det.
Vad jag kan se har jag bara ett enkelt biltema liknande filter som sitter utanpå.
Om jag lossar de 2 slangarna och kollar filterburken  och sedan blåser i den slang som går till tanken.
Hur kommer det att bli att starta sedan måste man inte lufta genom att lossa en spridare.
Har gjort det en gång på traktorn.
Men berätta gärna hur man gör ,lossar man en eller flera?.
Med vänlig hälsning Lars

Skogsvilde

• -
« Svar #7 skrivet: 09 aug-14 kl 22:02 »
Då kommer frågan direkt.

Är det pappersfilter?  Är svaret ja så är det dom som är problemet.
Dom korkar igen sig men korken släpper lär motorn står stilla.
Byt till filter som är speciellt anpassade till diesel.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 09 aug-14 kl 22:19 »
När det gäller hur dieselpumpen ska luftas så är det bäst att läsa på i maskinens instruktionsbok om den saken. Det kan gå till på högst olika sätt beroende på vilken typ av pump det är och hur installationen ser ut. Luftning vid spridarna brukar bara behövas på mycket gamla dieselmotorer, på modernare konstruktioner finns det som regel luftnipplar t ex på dieselpumpen eller bränslefilterhållaren som man håller öppna medan man pumpar för hand med förpumpen. Vissa typer av dieselpumpar (bl a de flesta CAV fördelarpumpar) är självluftande, där behöver man bara pumpa med förpumpen tills man känner motstånd så är det klart sedan.

Och när det gäller att skaffa fram nya filter så tänk dels på det jag skrev tidigare om att hålla sig till kända filtermärken och dels att kolla noga i filtertillverkarnas rekommendationstabeller (brukar finnas på nätet) att du får rätt filter till rätt typ av maskin/motor. Eventuellt kan beteckningar på de gamla filtren fungera som ledtråd.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 10 aug-14 kl 14:51 »
Det brukar i princip alltid finnas någon form av avluftning installerad. Det finns ju luftskruvar på min gamla tändkula :) Om avluftningen sen är funkis är ju en annan sak.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 12 aug-14 kl 12:08 »
Då kommer frågan direkt.

Det är papper ,har ordnat ett utan papper .Skall prova med det.
Tack för svar.
Lars

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 16 aug-14 kl 15:23 »
Då kommer frågan direkt.

Bytte till ett annat filter har inte kört så mycket ,men funkar jättebra .Ingen hackning och perfekt tomgåg.
Va lite nervös inför luftningen men den startade direkt och jag tyckte att det pös vid motorn så jag antager att den luftade sig själv.
TACK FÖR HJÄLPEN.
Lars

Skogsvilde

• -
« Svar #12 skrivet: 16 aug-14 kl 16:14 »
trevligt att kunna vara till hjälp. :)
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 3 användare
PLund, junneboy, mattiasj

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser