Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenmeloner  (läst 8710 gånger)

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Vattenmeloner
« skrivet: 21 mar-07 kl 09:20 »
Jag vet att ämnet varit uppe tidigare men jag väljer att starta en ny tråd iallafall. (  :-[ )
Har för första gången bestämt mig för att testa vattenmeloner. Blir ju ofta beskylld (  ;) ) för att bo i medelhavsklimat här nere i Skåne ( det är sååå INTE sant ) så då får man ju ta seden dit man kommer.
Nå skämt åsido...de små rackarna har börjat titta upp ur sina minikrukor nu men eftersom det snöar ute och växthuset är ett kallväxthus så lär jag väl få dras med dem inomhus åtminstone en månad till.
Någon som har erfarenhet av vattenmelon ( sugar baby heter sorten ) och som kan tipsa om fällor/misstag som man lätt gör?

Tackar
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Vattenmeloner
« Svar #1 skrivet: 21 mar-07 kl 09:47 »
Jag försökte ifjol, men med ett ynkligt resultat :(. Jag lät plantorna klättra precis som gurkan, pollinerade allt vad jag kunde, men allt jag fick var en liten rackars melon. Dessutom var jag osäker på när den skulle skördas och tog den troligtvis :-[ för tidigt. Men vid det laget hade plantan drabbats svårt av spinnkvalster, så jag vågade inte vänta.
Den och en galiamelon, även den med samma usla resultat ( 2 små frukter), stod i ett växthus som i som tur står i zon 3-4.

Det verkar som om meloner är ännu mer känsliga för ojämn bevattning än ex.vis gurka. Det var nog därför som de drabbades så illa av spinn.

Iallafall så hoppar jag över melon i år och satsar på att till nästa år bygga en varmbänk att odla melonerna i, utanför växthuset, där melonerna kan få breda ut sig, liggandes.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sandåsa

  • Inlägg: 6
Re:Vattenmeloner
« Svar #2 skrivet: 21 mar-07 kl 12:21 »
År efter år har jag, envis som en röd gris, försökt odla meloner - just Sugar Baby - och alltid skändligen misslyckats... >:(. Jag har odlat i växhus, i zon 2, men, som sagts, det måste nog vattnas mer och jämnare.

Det där med varmbänk låter som en bra idé - det verkar vara rätt sätt. Ska prova det

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Vattenmeloner
« Svar #3 skrivet: 22 mar-07 kl 10:15 »
Jag tänker försöka med dem på friland  :-\. Inte tusan vet jag om det fungerar men man vet ju aldrig. Alternativet är i en svartmålad drivbänk ( även det utomhus ) så att det får så mycket värme det går. Vad tror ni om det?
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Vattenmeloner
« Svar #4 skrivet: 22 mar-07 kl 16:48 »
Jag tänker försöka med dem på friland  :-\. Inte tusan vet jag om det fungerar men man vet ju aldrig. Alternativet är i en svartmålad drivbänk ( även det utomhus ) så att det får så mycket värme det går. Vad tror ni om det?

Ja, det kan nog bli jättebra. Utan nån form av drivbänk eller växthus så är det troligen omöjligt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
Re:Vattenmeloner
« Svar #5 skrivet: 31 mar-07 kl 21:37 »
Jo då visst går det utan växthus eller så.
Jag hade mina meloner på altanen i sommras i en ganska liten kruka.
Den fick ringla på altan golvet och när melonerna kom la jag upp dem på uppochnervända plastkrukor. Man ska däremot inte förvänta sig stora skördar av meloner, varje planta kan inte försörja mer än 2-3 meloner har jag läst.
Jag blandade i koskit i jorden när jag satte den i kruka ca 25cm i diameter och vattnade ungefär som med tomater,plockade bort lite vissna blad och det gick bra.
mvh Lilla zoo- lycka till
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Vattenmeloner
« Svar #6 skrivet: 10 jun-07 kl 19:16 »
Tänkte bara meddela att de första små vattenmelonerna har börjat svälla fram på plantorna i växthuset.  8) 8) 8) Är så stolt över att ha lyckats ( så här långt ). Undrar hur stora de kan bli??? Nu är de bara ett par centimeter i omkrets. Någon som vet? Det där med jämn bevattning som någon har skrivit om...vadå??? Mina får vatten varje morgon och om det är supervarmt även en skvätt på kvällen men det gäller allt i växthuset. ( från pelargoner till tomater ) Är det så ni menar? Att vattenmelonen inte vill torka ut?
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

vårlök

  • Inlägg: 75
Re:Vattenmeloner
« Svar #7 skrivet: 15 jun-07 kl 09:07 »
Hejsan! Tänkte att jag kunde bidra med mitt försök att odla vattenmelon i säckar. Jag har lagt säckarna på en presenning i en hörna av en stengärdsgård (söder). Tänker att det borde bli som en drivbänk med två "stenväggar" som håller värmen. Det första som hände var att vinbergssnäckorna sniffade upp de små nyutsatta plantorna och glufsade i sig hälften! Men de andra lever och växer, har nog slarvat med vattningen, det har inte blivit så jämt som det borde. Det ska bli spännande att följa utvecklingen, mina har inte börjat få frukter ännu.
Alternativare i startgroparna

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Vattenmeloner
« Svar #8 skrivet: 18 jun-07 kl 10:14 »
Tänkte bara meddela att en av mina vattenmeloner nu är stor som en knytnäve. *stolt som en tupp* Håll tummarna för att den blir riktigt stor.  ;D
« Senast ändrad: 18 jun-07 kl 10:14 av skånetösen »
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Vattenmeloner
« Svar #9 skrivet: 18 jun-07 kl 18:04 »
Tänkte bara meddela att en av mina vattenmeloner nu är stor som en knytnäve. *stolt som en tupp* Håll tummarna för att den blir riktigt stor.  ;D

WOW!! Håller tummar och tår.. ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
Re:Vattenmeloner
« Svar #10 skrivet: 18 jun-07 kl 20:23 »
Det låter verkligen spännande, skånetösen!  ;) Ska bli intressant att följa utvecklingen! Hur många meloner har du per planta?
MVH Rosita zon 1

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Vattenmeloner
« Svar #11 skrivet: 19 jun-07 kl 09:58 »
Jag har fyra plantor som står tillsammans i en såndär avlång blomsterlåda/balkonglåda. ( ja ni fattar ) Den i sin tur står i växthuset. Än så länge har jag bara en, fortfarande pigg och frisk, stor vattenmelon men två-tre stycken till är på gång. ( håll tummarna ) Än så länge är de inte större än en lillfingernagel men med lite tur växer även de till sig. Konstigt nog är de 'ludna' när de är så små.  :D Släkt med krusbär???
Ett par av 'slingerrankorna' klättrar i ett plastnät upp till hyllan ovanför medan andra slingrar sig ut över golvet. Undrar om de som växer uppåt klarar av att hålla tyngden av en melon? Nån som vet?

Återkommer med fler rapporter och om jag kan få syrran att hjälpa mig...även en bild så småningom. ( är själv totalt dataokunnig )
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

vårlök

  • Inlägg: 75
Re:Vattenmeloner
« Svar #12 skrivet: 25 jun-07 kl 18:46 »
Hejsan! Vad kul med en så stor melon redan! Av mina plantor har bara en överlevt sniglarna, men den har å andra sidan börjat bli hyfsat kraftig nu. Mest blommor har det blivit, men igår såg jag en liten, liten melon!! Den växer ju på friland, så vi får väl se hur det går.
Alternativare i startgroparna

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Vattenmeloner
« Svar #13 skrivet: 26 jun-07 kl 10:15 »
Antalet kytnävsstora meloner är nu 2. Den ena helgrön, den andra en smula randig. På samma plantsort???  ???Mysko. Fler småttingar på gång.
Har satt in en vas med jasminkvistar i växthuset för att dra till mig så mycket humlor och bin som möjligt. Läste nånstans att just pollineringen kan vara ett vattenmelonproblem.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Vattenmeloner
« Svar #14 skrivet: 26 jun-07 kl 11:38 »
Melon, pumpa m.m. som odlas i växthus kan behöva hjälp med pollineringen men det kan du göra själv när du ändå är där och pysslar. Ta pollen från en hanblomma och för över till honblomman som skall befruktas. Antingen med en pensel eller bryter du av en hanblomma och duttar den direkt på honblommans pistill.

Ska dom stå (alla fyra) i en balkonglåda hela säsongen ?? Låter trångt ...  :D

Fjällsäter

  • Inlägg: 115
Re:Vattenmeloner
« Svar #15 skrivet: 27 jun-07 kl 22:05 »
Jag har haft problem med pollineringen på min melonplanta. Problemet är att endast en blomma itaget blommar... och när nu två blommor blommade på en gång så var det två han blommor *suck*

Jag hade flera små meloner innan men de har fallit av då de inte blivit pollinerade...

Tips?  ???

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Vattenmeloner
« Svar #16 skrivet: 28 jun-07 kl 09:35 »
Ska dom stå (alla fyra) i en balkonglåda hela säsongen ?? Låter trångt ...  :D

Mmm, kanske det men det är ju "bara" rotsystemet som finns i (den ganska stora) blomlådan. Resten av plantorna finns snart i hela växthuset. De klättrar överallt på golvet och upp över hyllorna. Så det verkar som om de trivs trots sin begränsade kruka. Men vi får se...de kanske plötsligt en dag säckar ihop...jag ropar inte 'hej' än.  ;) :D
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Vattenmeloner
« Svar #17 skrivet: 29 jun-07 kl 00:41 »
Dom kan säkert leva i sin låda bara dom får näring men du lär få vattna ofta i sommar !  :)

Fjällsäter

  • Inlägg: 115
Re:Vattenmeloner
« Svar #18 skrivet: 27 jul-07 kl 06:54 »
Jagvar tvungen att hjälpa till med pollineringen (tog loss en hanblomma och pollinerade med hela den) Nu har jag en vattenmelon som är nästan stor som en liten fotboll =) Hur vet man när den är mogen?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 3 användare
Dalibor, peterm, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser