Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp  (läst 2245 gånger)

Nybörjare

• -
Hjälp
« skrivet: 23 jul-14 kl 17:18 »
Tjena, ska skaffa höns och tänker bygga om ett gammalt utedass till hönshus. Men jag har lite funderingar kring bygget och lite annat också. Svara gärna på allt ni kan:

*Måste man ha en tupp för att hönan ska lägga ägg?
*Vad behöver hönorna i huset? En sittpinne, nån slags värpstation och sen strö över hela golvet?
*Hur ofta ska man göra rent?
*När man gör rent ska man byta ut t.ex ströet på golvet då och eller vad ska man annars göra rent.

Allt jag kom på just nu men har säkert fler frågor. Tacksam för svar.

sonja på slätten

• Halland
SV: Hjälp
« Svar #1 skrivet: 23 jul-14 kl 17:26 »
Hej nybörjare. Du har väldigt mycket att lära dig, mycket, mycket mer än det du frågade om. Läs en bra hönsbok, gå en kurs  eller gå på studiebesök, eller skaffa dig en mentor. Det är alldeles för mycket för att svara helt kort här.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 jul-14 kl 09:21 »
För att få ägg behöver du inte ha tupp, hönsen värper iallafall.. ;D
I genomsnitt börjar höns värpa vid 6 månaders ålder.
Hur mycket de värper per år, beror mycket på vilken ras du väljer..
Hönsen behöver som du skriver, sittpinnar, någonstans att värpa, något form av strö..Glöm inte bra ventilation!! Hönsmat kan du köpa färdigblandat (allt i ett, som en höna behöver)på tex Granngården, en säck kostar ca 100 kronor, och den räcker länge om du har bara några höns. Glöm inte snäckskal, annars gör som jag, ge dom äggskal.
Du gör rent, hur ofta du tycker det behövs..Själv städar jag lite varje dag, särskilt under sittpinnarna..Storstädning en gång i månaden.Då byter jag ut allt strö överallt, på både golv och i reden.
Vad gäller bygget, om du vill göra det enkelt för dig, och slippa bygga, varför inte köpa en färdig isolerad friggebod på tex Blocket?
(då behöver du bara såga ut ett hål till hönsgården).
Lycka till!!!

Alexn72

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 jul-14 kl 09:25 »
Och glöm inte att välja en passande rubrik som beskriver vad du vill ha hjälp med..
Och prova gärna att använda sökrutan för dina frågor, då kommer många frågor besvaras

Aina

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-14 kl 16:20 »
Jag vill tipsa om två hönsböcker: "Höns i trädgård" och "Höns", båda skrivna av Karin Neuschytz ( stavas med tyskt Y ). Någon av böckerna finns säkert på ditt närmsta bibliotek.

Nybörjare

• -
« Svar #5 skrivet: 01 aug-14 kl 14:57 »
@Fru Solvända:
Tack för alla svar :)

Slänger man in lite "använda" äggskal bara, hur mycket/hela året?
När man ska ta äggen på morgonen är det lugnt att bara lyfta bort hönsen och ta ägget? Kan tänka mig att vissa höns kanske blir mer aggresiva men är det så man gör helt enkelt?
Hur kan man bygga deras värpplats?
Vad för slags strö passar och vart kan man hitta det?

Tack för tipset på böckerna också.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 02 aug-14 kl 21:47 »
Äggskalen ska krossas först.  Hönorna äter dem efter behov.
Äggen läggs under dagen, man tar in dem på kvällen. Hönan går av en stund efter att hon har värpt.
Jag upprepar,  gå på studiebesök hos en erfaren hönsägare,  det är mycket mer lättbegripligt att se saker med egna ögon än att få det beskrivet,  du kan också då få tips på var du kan köpa foder och strö och tillbehör.
Svenska Rasfjäderfäförbundet har lokalklubbar nästan överallt i Sverige, du hittar dem på SRF-s hemsida.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #7 skrivet: 31 aug-14 kl 14:29 »

Kolla gärna runt i bloggen om du vill, finns svar på mycket där - vad de kan äta, bygga hönshus, inredningstips, hage, säkerhet m.m :-):

http://chickensteps.wordpress.com/category/honshus/

Välkommen!
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

lena70

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 aug-14 kl 15:12 »
Strö finns på typ Granngården, Östergyllen och liknande försäljningsbutiker, där finns spån, torv mm och foder. Vad gäller strö, testar jag nu något som heter Easy strö nånting, det var finkrossad halm. Äggskal kan du ge varje dag, de äter efter behov. Vad gäller reden, kan du antingen bygga egna eller använda typ korgar eller liknande. Du kan bygga som ett hus, med tre väggar och tak och öppen framsida. Och gärna med något längst ned där fram, ett litet bräda, så äggen inte ramlar ut. Husena bygger du utifrån hönans storlek. Spika gärna upp den sedan på väggen. Bygg gärna tex en liten stege upp till redet, sånt brukar höns tycka är kul . (en vanlig planka, sedan sätter du dit små "reglar" på brädat på bredden, med nån decimeters avstånd , som "trappsteg".)I redena kan du ha, vad du tycker, som tex torv, spån, halm.. Höns tycker om att ha redena högt upp. Ägg kan du plocka , när du vill..Om en höna ligger på äggen, så bara stoppa under ena handen, och hämta ägget/äggen..Ibland kan en del ruvvilliga höns bli lite sura, men då tar du bara på dig handskar först!!
Höns vill ha sandbad med, dels för matsmältningen och dels för att kunna "sandbada". (kunna sköta sin fjäderdräkt).
Hoppas du har hjälp av något som jag skrev!!Och att du fick några egna ideer utifrån det. ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 31 aug-14 kl 17:33 »
Använd inte kutterspån eller sågspån. En del höns, fr a. kycklingar plockar i sig sånt, liksom frigolit. Dessutom blir inte gödsel med spån från många träslag bra då det innehåller naturliga kemikalier som är fienntliga mot microlivet i jorden.
Är det någonstans man ska undvika köpa något så är det på "Granngården" och liknande. Åt hälvitte för dyrt! Köp direkt hos en bonde. Vi ger bara vete sommartid då de går fritt i trädgården och hittar naturlig föda. Vete kostar 1 ägg/kg. Ska de gå i hönsgård kan du ge Nöt tillväxtfoder finns också hos många bönder, kostar 1,5 ägg/kg ;) Funkar skitbra om du inte ska ha högvärpande hybridhöns.
Bara när kyklingarna är små köper vi något "proffsfoder", Start heter det men de brukar föredra vetet. Mindre än en säck har vi förbrukat till våra 50-60 kycklingar i år men vi integrerar dem i flocken så fort de klarar kylan. 2-6 veckor gamla beroende på årstid.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare (1 dolda)
rehn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser