Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk kalv  (läst 2133 gånger)

Malinwall

Sjuk kalv
« skrivet: 22 jul-14 kl 14:02 »
Hej jag har en kalv som är två dagar, imorse hitta vi henne halvt livlös. Hon hade stängda ögon och tungan ute och flåsade mycket , hon orkade inte lyft sej själv, knappt hennes huvud så vi bar in henne i ladugården. Hon fick mjölk genom slang ner i magen (vet inte va de heter) och började må bättre, hon kunde där efter stå upp (med lite hjälp) kunde inte ta sej upp själv. Då började det rinna mjölk ur näsa och mun och så spydde hon, hon la sej ner och efter det har hon bara legat och flåsat och andats konstigt. Hon har stängda ögon och tungan hänger ut lite. Har försökt fått henne att stå upp men orkar inte. Igår var hon jätte pigg och sprang med sin mamma! Vad hände? Jätte tacksam för svar om ni vet vad det skulle va och om det finns något jag kan göra åt det.
« Senast ändrad: 11 jan-15 kl 14:31 av Sirpa »

Karlsdotter

• Ångermanland
SV: Kalv
« Svar #1 skrivet: 22 jul-14 kl 14:10 »
Ring veterinären direkt

bo_i_dala

« Svar #2 skrivet: 25 jul-14 kl 16:41 »
Hej!
Vad sa veterinären?
mvh/ bosse

bo_i_dala

« Svar #3 skrivet: 30 okt-14 kl 20:27 »
Hej!
Hur gick det??
MVH

Minicool

• -
« Svar #4 skrivet: 31 okt-14 kl 08:30 »
Jag kan tänka mig tre orsaker till att kalven var sådan.
1, kalven föddes med allvarlig vitaminbrist och är därför svag och kan inte ta emot maten. Vilken vitamin exakt är jag sämre på men kan hittas på sva.se på vitaminbrist.
2, kalven har en sjukdom, jag har hört just dessa symtom på en allvarlig sjukdom de kan få första veckorna av kalvens liv. Tyvärr minns jag inte namnet på den. Men känns inte troligt om den plötsligt var bra igen för dödschansen var stor.
3, Går kalven och kon ute i en hage kan kalven sugit eller småtuggat på en växt som är giftig eller något på marken som är farligt för den. Fodrar du kan något där vara fel för kalven. Kanske är även kons ljuger smutsigt så kalven fått i sig dålig jord eller liknande med farliga bakterier.

Låter som  något är fel med mat upptaget och veterinären som de andra skrivit är nog bäst att ringa ifall kalven blir dålig igen. Första veckorna är störst risk för kalven att bli sjuk och kan även dö för att de är så känsliga mot allt nytt. Var själv orolig så jag knappt sov över min första kalv för att den skulle kunna bli sjuk första månaden, men den var väldigt frisk från start. Har din kalv fått nog med råmjölk när den blev sjuk 2 dagen?

Hoppas det går bra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 1 användare
Nina Viklander

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser