Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är värst - ojämn temp eller för hög luftfuktighet?  (läst 3562 gånger)

CWTCH

• Dalsland
Skall lägga ägg i käckare för första gången i morgon. Givetvis är det ju tokvarmt ute så jag har lite bryderier med var jag skall placera kläckaren! Den skulle placeras i ett rum med 20 grader står det och inte för varmt eller direkt i solen eller för mycket drag. Kan inte ställa luftfuktigheten utan det finns en behållare för vatten bara.

Jag kan antingen välja mellan att ställa den i ett rum med söderfönster - där är det helt galet varmt!
Eller så kan den stå i ett rum med västfönster men där är det också varmt för det är ett svart plåttak under fönstret!
Eller så kan den stå i källaren. Där är temperaturen nästan konstant 18-19 grader. Problemet är bara luftfuktigheten. Luften i källaren är i sig själv strax över 70%

Jag startade kläckaren och lät den stå en stund med en mätare i och luftfuktigheten blir ju runt 70% i den. Har man för hög luftfuktighet dränks kycklingarna har jag förstått men skulle det kunna funka att ha dem i källaren första veckan och sedan hoppas på att det svalnar av och då flytta hela kläckaren till ett annat rum? Eller är risken att de drunknar även första veckan? Vet inte om maskinen fixar att stå i ett jättevarmt rum, det står ju att den inte skall göra det så jag antar att det finns någon anledning till det?

Hjälp en novis! Hur hade du gjort?  :-[

Alexn72

• Skåne
SV: Vad är värst - ojämn temp eller för hög luftfuktighet?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-14 kl 17:46 »
så länge det är utan solinstrålning på kläckaren och inte högre än 37grader så borde du inte få några problem

CWTCH

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 22 jul-14 kl 09:29 »
Okej, då kör jag på ett av de varma rummen istället. Tänkte att kläckaren kanske skulle få problem i ett varmt rum med att hålla ordning på sin egen temperatur, om den var kalibrerad i 20 grader eller så. Men får hålla tummarna för att den fixar det då! Tack för input.

Mimmi-2011

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 jul-14 kl 01:56 »
Hej! Vi står i samma läge som du och skall börja med äggkläckare.
Kläckaren vi har känns bara som en hjälp på vägen och ganska
ofullständig.
Vi tänkte så här:Om vi har data på vilken temp och fuktighetsgrad äggen skall ha
 så är det bäst att kunna se hur äggen har det i lådan hela tiden.
Vi tänkte använda en kombinerad temp och hygrometer (fuktmätare) som
är placerad i kläckaren närmast äggen.
Då behöver vi en mätare med en givare med sladd som man enkelt kan
placera i boxen.Det finns ngr varianter hos Clas Olsson och Kjell o Company.
Man behöver inte då `gissa`sig till var i huset kläckaren skall stå utan kolla
instrumenten och därefter anpassa miljön för äggen.
Men en stabil temperaturmiljö ex din källare kan ju göra resan lättare utan
att behöva ändra för yttre påverkningar.
Fråga: Vad är det du skall kläcka?
Lycka till

cajfas

• -
« Svar #4 skrivet: 03 apr-15 kl 20:11 »
Jag tror inte du har en relativ fuktighet på70% i din kläckare om du kör den utan vatten,då måste du ha 100% i rummet.Genom att öka temperaturen i kläckaren sänker du den relativa fuktigheten,om du har 50%i rummet har du mellan 20 o 30% i kläckaren.det betyder rumtemp 20grader 50% fukt ger i maskinen 37,5 grader o 20 till &30% fukt ökar man tempen blir luften torrare relativt sett.Jag har 20 grader i mitt ruvrum o kläckare med tusentals ägg.fuktigheten i maskinerna är ca 25 till 30% med en fuktighet i rummet på 50%

cajfas

• -
« Svar #5 skrivet: 03 apr-15 kl 21:01 »
Glömde
Det är svårt att mäta relativ fuktighet rätt
Bästa o tillförlitliga sättet med en s.k våttermometer
Om du skall ha en elektronisk givare, kostar en bra flera  tusen
Billigare fuktmätare är bortkastade pengar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser