Bara för att motorelektronikvarningslampan lyser - ständigt eller då och då - så kan man inte dra några slutsatser om exakt vilket fel det är frågan om. Man måste läsa av felkoder för att avgöra den saken. Det gör man lämpligtvis med en s k OBD-kabel, som är lätt och billig att få tag i via t ex eBay samt något gratisprogram för PC eller smartphone.
Ska man sedan gå vidare och försöka komma fram till vad det är för fel i grunden som orsakar en viss felkod, så måste man veta lite mer om hur bilen beter sig också. T ex om motorn går helt normalt eller har några konstigheter för sig (t ex misständningar, ryckningar, ojämn tomgång, svårstartad, hög oljeförbrukning, hög bränsleförbrukning). Hur långt bilen har gått, om den är välskött beträffande oljebyten och sånt eller inte. Osv osv.
När det gäller gasspjällhusproblemet på Volvo så är det ett ökänt standardfel på vissa årsmodeller, som beror på att en underleverantör klantade sig och använde fel sorts smörjfett på ett kritiskt ställe. Det finns fabriksrenoverade spjällhus att köpa som utbytesdel men då måste man komma ihåg att för att det gamla ska accepteras för utbyte får det inte ha varit isärtaget, och kablage, kontakt mm måste vara helt. Tyvärr finns det en del klåparmekaniker som gör det enkelt för sig och klipper av kablaget istället för att lägga 30 sekunder extra på att lirka ut det rätt väg. Och låter sedan kunden betala för ett helt nytt spjällhus istället för det mycket lägre utbytespriset.