Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Okläckta och nykläckta hullerombuller?  (läst 1444 gånger)

Chicken Pox

• Södermanland
Okläckta och nykläckta hullerombuller?
« skrivet: 17 jul-14 kl 12:52 »
Hur gör ni med era maskinkläckta kycklingar och de ägg som ännu inte har kläckts?

Enligt instruktionerna bör man ta bort eventuella avskiljare i kläckaren i samband med att man slutar vända och höjer fuktigheten några dagar innan beräknad kläckning. Det gjorde jag.

Under natten har hälften av mina ägg kläckts och nu på morgonen rullas de okläckta äggen runt huller om buller av de nykläckta kycklingarna. Äggen ligger på en skumgummimatta (som tillhör kläckaren) där de inte får fäste och de rullas därför runt ganska snabbt och oupphörligt då de kläckta rör sig, vilket de verkligen gör! Man ser ju ofta bilder på kycklingar bland ännu okläckta ägg och i stora fullpackade kläckare måste ju detta alltid förekomma så jag antar att det inte är så fel, men...

Jag flyttade de okläckta äggen till ena långsidan och satte in en avskiljare igen för att hålla dem någorlunda på plats. en kyckling har kläckts sedan dess, men de andra kan ändå klampa omkring på de okläckta - och på den som just håller på att befria sig från skalet.

När äggen ligger under höna rullas de väl knappast runt av de nykläckta som på ett ganska slätt golv i en kläckare. Jag antar att det inte är så bra att äggen i precis kläckningsstadiet börjar rullas hur som helst så nu har jag flyttat över de kläckta kycklingarna till en liten barnkammare med värmelampa (och en mössa att krypa in i)  istället för att låta dem gå kvar och störa i kläckaren.

Hur gör ni? 

MrsB

• Småland
SV: Okläckta och nykläckta hullerombuller?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-14 kl 17:55 »
Brukar faktiskt inte flytta de kläckta. När jag ser att det börjar kläckas så öppnar jag inte kläckaren förrän alla är kläckta och torra. Brukar ta en dag innan alla är ute. Ibland har det tagit två dagar också och det har gått bra. Försöker att titta så lite som möjligt genom locket för det ser ju rent livsfarligt ut med alla kycklingar och okläckta ägg  ;D. Det har alltid gått bra. Men jag fylller inte kläckaren till bristningsgränsen för då får man kanske ta ut kycklingarna efter hand. Har en maskin som kan ta 24 ägg men har aldrig haft mer än 20 ägg i den. Man skall inte öppna maskinen i onödan för det stör kläcket genom att fukten försvinner. Måste man öppna kläckaren så spraya lite med ljummet vatten innan du stänger locket. Lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 2 användare
ärt, N.grossmann

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser