Hur gör ni med era maskinkläckta kycklingar och de ägg som ännu inte har kläckts?
Enligt instruktionerna bör man ta bort eventuella avskiljare i kläckaren i samband med att man slutar vända och höjer fuktigheten några dagar innan beräknad kläckning. Det gjorde jag.
Under natten har hälften av mina ägg kläckts och nu på morgonen rullas de okläckta äggen runt huller om buller av de nykläckta kycklingarna. Äggen ligger på en skumgummimatta (som tillhör kläckaren) där de inte får fäste och de rullas därför runt ganska snabbt och oupphörligt då de kläckta rör sig, vilket de verkligen gör! Man ser ju ofta bilder på kycklingar bland ännu okläckta ägg och i stora fullpackade kläckare måste ju detta alltid förekomma så jag antar att det inte är så fel, men...
Jag flyttade de okläckta äggen till ena långsidan och satte in en avskiljare igen för att hålla dem någorlunda på plats. en kyckling har kläckts sedan dess, men de andra kan ändå klampa omkring på de okläckta - och på den som just håller på att befria sig från skalet.
När äggen ligger under höna rullas de väl knappast runt av de nykläckta som på ett ganska slätt golv i en kläckare. Jag antar att det inte är så bra att äggen i precis kläckningsstadiet börjar rullas hur som helst så nu har jag flyttat över de kläckta kycklingarna till en liten barnkammare med värmelampa (och en mössa att krypa in i) istället för att låta dem gå kvar och störa i kläckaren.
Hur gör ni?