Sidoskott på majs

Startat av Kanin-Eva, 16 Jul-14 kl 13:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Kanin-Eva

Jag odlar några plantor majs för första gången i år. Nu har jag ett diffust minne av att jag läst att man ska ta bort de sidoskott som kommer på plantan. Brukar ni göra det? Det kommer ju massor, vid varje blad.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Znibban

Det är väl där majsen ska komma?  ::) ??? :D

Kanin-Eva

Oups! Tur att Alternativ finns. Tänk om jag "varit duktig" och plockat bort alla sidoskott.... :-[.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

mistlur

Kolvarna kommer i bladvecken.
Sidoskotten ger nya skott med nya bladveck. Dessa hinner antagligen inte mogna och ge majskolvar. Ungefär som tjuvar på tomatplantor du vet.

Ta bort skotten, det brukar rekommenderas.

Kanin-Eva

Då ska man alltså ta bort sidoskotten!? Hur ser det ut när det kommer kolvar? Så länge det är ett bladpar som kommer fram, ska jag ta bort det då?

Jag förstår att det låter hispigt men jag vet ju inte hur det ska se ut

Smajsan

I bladvecken? Här växer majsen som långa rör med nya blad som kommer fram uppi. Om nån fattar min beskrivning  :P
Var är då bladvecken?
Mellan de nya bladen menar du?
Det är första gången jag odlar majs, det enda jag förstått är att dom ska planteras i block för pollineringens skull.
Ska man ta bort sidoskotten ända in till stammen?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

3 179 Gäster, 0 användare