Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönor som skvätter ut mat...  (läst 4167 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
Hönor som skvätter ut mat...
« skrivet: 12 jul-14 kl 22:24 »
Förut fick mina hönor korn och havre blandat, det gick fint. Nu har jag börjat blanda i vete också, och nu skvätter de ut en massa ur automaten, på golvet. Verkar som de bara vill äta vetet... Har ni några fiffiga automater som minskar spillet, eller ska man ge dem varje sort för sig så de kan välja vad de vill ha? Hur gör ni?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönor som skvätter ut mat...
« Svar #1 skrivet: 12 jul-14 kl 23:29 »
vi fick tipset att automat med tvärribbor minskade spillet enormt och när vi sedan köpte så blev det en sådan. 

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 jul-14 kl 23:35 »
Har sånna fungerar utmärkt . Har dom hägnades i en kedja cirka15 cm ovan golvet

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #3 skrivet: 13 jul-14 kl 09:59 »
Jag har något liknande, men den står på några stenplattor, kanske måste de åta lite "försiktigare" om de hänger... Vad tror ni om att inte blanda olika korn, äter hönorna för ensidigt då?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 13 jul-14 kl 19:19 »
De äter det de vill, vare sig maten är blandad eller inte (om det är hela korn förstås, så de kan välja.)
Min erfarenhet är att vete är extremt populärt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jul-14 kl 19:26 »
Jag har något liknande, men den står på några stenplattor, kanske måste de åta lite "försiktigare" om de hänger... Vad tror ni om att inte blanda olika korn, äter hönorna för ensidigt då?
Har en för var sädesslag en för havre en för korn   en för solrosfrön och en för  värp-foder som dom inte äter så mycket av . plus en bytta med snäckskal . Nä vete har ja hört att dom blir feta av  så det får dom inget. Höll på att glömma  hushålls avfall samt att don får gå och picka fritt.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #6 skrivet: 13 jul-14 kl 23:13 »
Tror ni att de skvätter ut mindre om de får varje sort för sig än om man blandar dem? Blir kosten ändå allsidig eller väljer de bara sånt som de tycker är godis?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 14 jul-14 kl 07:23 »
Ja, de skvätter ut mindre om sorterna är separerade. Åtminstone när de lärt sig att de inte behöver leta igenom allt för att finna det de helst vill ha.
Höns har god förmåga att själva balansera sin kost. De ser till att de får vad de behöver, om det finns tillgängligt.
Men såklart tycker de mer om vissa foder, och kan äta "onödigt" mycket av dessa.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #8 skrivet: 16 jul-14 kl 21:57 »
Vi har en sån med tvärgående pinnar men det minskar spillet ytterligare om automaten kommer upp en bit från golvet och sitter fast. Vi gjorde en måttanpassad ställning av träbitar och en rund liten osb-skiva med skruvar i så den sitter stadigt fast. Välter aldrig och inget spill :-). Några bilder:

http://chickensteps.wordpress.com/category/smarta-losningar/
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #9 skrivet: 17 jul-14 kl 09:31 »
Ni har en så fin blogg, ChickenSteps, verkligen! Men, jag tycker att jag har det ungefär så med maten till mina hönor, ändå skvätter de ut massor varje dag  :( . Jag vet inte vad jag ska göra...

UngJägarn

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 21 jul-14 kl 16:28 »
Första veckan vi hade hönsen hade vi bara korn sen börja vi blanda i havre o då låg nästan allt på golvet tills vi hängde upp automaten. Men ska snart köpa en me pinarna så dom int ska skvätta för lite kör dom fortfarande ut.

annepanna

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 aug-14 kl 21:22 »
Jag ger mina opti kombi, hel havre och fodermajs. De älskar fodermajs! När jag blandade allt i samma fodertråg sprätte de ut massor. hela golvet var fullt av havre.
Då blandade jag opti kombi och havre i den ena automaten och lade majs i den andra. Nu har de nästan slutat helt med att sprätta ut.  Majsen tar slut först men då får de nöja sig med det andra.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #12 skrivet: 12 aug-14 kl 12:08 »
Vad är opti kombi för något  ??? 

annepanna

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 13 aug-14 kl 13:08 »
Jag tror det heter så. Värpfoder från Svenska Foder som skall kombineras med hel havre.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #14 skrivet: 15 aug-14 kl 22:24 »
 Nu har jag köpt en sån automat som du visade, Skogsvilde! Ska bli kul att se hur det funkar. Den är mycket djupare än den jag hade, verkar lovande :). Tack för tipset!

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #15 skrivet: 25 aug-14 kl 07:44 »
Fungerar perfekt! Inget spill!

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 3 användare
torbjorn, Galaxie, Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser