Jag tycker frågan ändå bara är delvis besvarad.
Endera har man enskild jakträtt eller jakträtt i VVO (viltvårdsområde) eller något motsvarande.
Enskild jakträtt innebär att du enbart får jaga på din egen mark. Huruvida du får jaga med skjutvapen eller inte beror på var marken finns, t.ex. avstånd till grannar. Här finns inga _enkla_ beskrivningar men en stuga som ligger enskilt utan grannar eller närhet till annan verksamhet brukar inte vara ett problem.
Jakträtt i VVO eller liknande innebär egentligen att man är ett antal fastighetsägare som gått samman och upplåter sin mark för övriga medlemmar. Lite förenklat: du får jaga på din och min mark och jag får jaga på min och din mark. Medlemskap i dessa sammanslutningar kan se väldigt olika ut. I mitt VVO får alla en jakträtt per 100hektar. Jag som äger mindre än 100hektar får därför betala en avgift för att uppnå "full jakträtt" i VVO:t. På min egen mark hävdar jag att jag får jaga obehindrat oavsett om jag betalar eller inte men jag vet de som argumenterar för att jag inte skulle få göra det.
Tänk också på att små marker inte tål speciellt hårt jakttryck, det betyder att köpa ett hus på landet med t.ex. 5-10 hektar mark som inte ingår i VVO /motsvarande knappast tillåter någon jakt alls. Ofta kan man få kontaktuppgifter till ansvarig i VVO av mäklaren, den ansvarige borde kunna förklara hur det fungerar i just det VVO:t. Har man så lite mark och fastigheten inte ingår i VVO /motsvarande skulle jag säga att den inte är aktuell för någon som vill jaga.