Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jakträtt - grundläggande frågor  (läst 4264 gånger)

GarethandJade

• Övriga världen
jakträtt - grundläggande frågor
« skrivet: 12 jul-14 kl 04:28 »
Hej

Jag ber om ursäkt igen för dålig svenska  / My apologies once again for bad swedish

När du köper ett hus, hur jakt arbete rättigheter? / When buying a house, how do hunting rights work?

Någon hjälp tacksamt emot / Any help gratefully received

Hälsningar,

Gareth & Jade

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: jakträtt - grundläggande frågor
« Svar #1 skrivet: 12 jul-14 kl 06:27 »
Jakträtten följer marken, så markägaren har jakträtten. Det kan dock finnas ingångna avtal om att någon annan kan arrendera jakten, som gäller upp till ett år. Detta bör du fråga om när du köper mark.

slainte

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 12 aug-14 kl 23:37 »
Sedan får man bara jaga på mark som ligger utom detaljplanerat område.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

MagnusH

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 aug-14 kl 09:34 »
Man får jaga inom detalplanerat område, men däremot får man inte utan vidare skjuta där.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 aug-14 kl 09:50 »
Det är väl endast kommun jägare som får jaga inom tät bebyggt område?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 13 aug-14 kl 12:15 »
Nej, precis som MagnusH skriver, det går bra att jaga med fällor. Det är skjutvapen som begränsas.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 aug-14 kl 12:31 »
Det krävs väl ändå jakt rätt?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #7 skrivet: 13 aug-14 kl 12:37 »
Ja, annars får du inte jaga på annans mark. Möjligen undantaget en del mycket speciella situationer i samband med viltolyckor exempelvis.

andtol

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 aug-14 kl 12:41 »
Jakträtten följer marken, så markägaren har jakträtten. Det kan dock finnas ingångna avtal om att någon annan kan arrendera jakten, som gäller upp till ett år. Detta bör du fråga om när du köper mark.

Jag har sett gårdar till försäljning där jakträtten varit såld i 30 år framåt.

Är såna avtal inte giltiga? Gäller ett år?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #9 skrivet: 13 aug-14 kl 13:08 »
Jag tror inte att sådana avtal är giltiga. Ett avtal på ett år kan vara skäligt, men knappast längre. Bara att säga upp direkt efter att man köpt marken. Och tala om att man tänker bestrida avtalet som oskäligt innan man köper.

Men troligen måste en domstol till för att ge säkert besked. Jag ger inga garantier...  :-X

Sonnarps naturbruk

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 16 apr-15 kl 21:00 »
Jag tror inte att sådana avtal är giltiga. Ett avtal på ett år kan vara skäligt, men knappast längre. Bara att säga upp direkt efter att man köpt marken. Och tala om att man tänker bestrida avtalet som oskäligt innan man köper.

Men troligen måste en domstol till för att ge säkert besked. Jag ger inga garantier...  :-X

Förr kunde man ta undan jakten i upp till 49 år. Detta gjordes genom beslut i tingsrätten och finns det ett sådant gammalt beslut så gäller detta. Jag vet dock inte om det går att göra så nu.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #11 skrivet: 16 apr-15 kl 21:18 »
Så fort ett avtal innehåller ordet "arrende" ska man vara försiktig med att tro att det går att komma ur det. Tips i all välmening.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Larsa D

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 16 apr-15 kl 23:16 »
Jag tycker frågan ändå bara är delvis besvarad.

Endera har man enskild jakträtt eller jakträtt i VVO (viltvårdsområde) eller något motsvarande.

Enskild jakträtt innebär att du enbart får jaga på din egen mark. Huruvida du får jaga med skjutvapen eller inte beror på var marken finns, t.ex. avstånd till grannar. Här finns inga _enkla_ beskrivningar men en stuga som ligger enskilt utan grannar eller närhet till annan verksamhet brukar inte vara ett problem.

Jakträtt i VVO eller liknande innebär egentligen att man är ett antal fastighetsägare som gått samman och upplåter sin mark för övriga medlemmar. Lite förenklat: du får jaga på din och min mark och jag får jaga på min och din mark. Medlemskap i dessa sammanslutningar kan se väldigt olika ut. I mitt VVO får alla en jakträtt per 100hektar. Jag som äger mindre än 100hektar får därför betala en avgift för att uppnå "full jakträtt" i VVO:t. På min egen mark hävdar jag att jag får jaga obehindrat oavsett om jag betalar eller inte men jag vet de som argumenterar för att jag inte skulle få göra det.

Tänk också på att små marker inte tål speciellt hårt jakttryck, det betyder att köpa ett hus på landet med t.ex. 5-10 hektar mark som inte ingår i VVO /motsvarande knappast tillåter någon jakt alls. Ofta kan man få kontaktuppgifter till ansvarig i VVO av mäklaren, den ansvarige borde kunna förklara hur det fungerar i just det VVO:t. Har man så lite mark och fastigheten inte ingår i VVO /motsvarande skulle jag säga att den inte är aktuell för någon som vill jaga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser