Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal klippo startar ej  (läst 5390 gånger)

mne

• Skåne
Gammal klippo startar ej
« skrivet: 10 jul-14 kl 13:29 »
Hej
En gammal Klippo gräsklippare fanns i garaget vid husköpet. Ägaren sa "jag tror inte den funkar". Vill ändå kolla. Tändstift och luftfilter ser ut att vara nya. Olja fanns i, har fyllt på bensin. Den startar ej. Låter som att den precis börjar puttra lite, lite grann men kommer ej igång. Kan inget om motorer. Vad kan vara fel? Finns det nåt mer jag kan kolla/byta innan jag lämnar in eller skrotar den?

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Gammal klippo startar ej
« Svar #1 skrivet: 10 jul-14 kl 13:32 »
Vad menar du med att tändstiftet är ok? är det rent eller gnistrar det om du lägger det på toppen och drar?

Antalet möjliga fel är ju stort...svårt att leka Bosse-Bildoktor..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 jul-14 kl 13:33 »
Är det gnista så  så prova att rengöra förgasaren .

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 10 jul-14 kl 13:33 »
Om tändstiftet är helt nytt får du kolla upp att det är korrekt sort, ibland kan det gnistra när man kollar men när det sitter i och är kompression kan gnistan "slockna". Nästa steg jag skulle ta är att plocka lös förgasaren och ta isär och göra ren.

bullen53

• Småland
« Svar #4 skrivet: 10 jul-14 kl 13:51 »
Du kan ju testa med startgas, förutsatt att du har gnista. Om den pluttrar igång på startgas så kanske bekymret är bensintillförseln?!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 10 jul-14 kl 15:49 »
Vad är det för märke och typ av motor? Om det är en B&S (Briggs & Stratton) , sitter då bränsletanken högt upp och det finns en bränsleslang mellan den och förgasaren, eller är tanken lågt placerad och förgasaren ovanpå?
Kolla typbeteckning, datumkoder mm på motorn, de brukar stå instansade på fläktkåpan ovanför ljuddämparen.

På B&S med högt placerad tank blir det ofta stopp i huvudmunstycket, som oftast sitter i skruven som är ingängad rakt underifrån och håller fast flottörhuset.
Om motorn har lågt placerad tank så kommer man åt munstyckena genom att ta bort justerskruven för bränsleblandning. På äldre förgasare sitter den i en ingängad bussning med sexkant som man skruvar ut, på nyare får man först skruva ut justerskruven så långt att fjädern under den är fri och sedan dra rakt ut, så kommer bussningen med. Där innanför sitter ett munstycke som kan skruvas ut, och innanför detta två hål in i förgasarhalsen som också måste vara rena.

Om ventilerna har kärvat fast i ventilstyrningarna så att de inte stänger fullständigt så kan motorn bli nästan omöjlig att få igång. Får man den trots allt att gå, så brukar det felet rätta till sig självt efter några timmars körning. Man bör dock ha ny och fräsch motorolja med bra sotlösande egenskaper i motorn under en sådan körning. Går det inte alls att få igång motorn så brukar man kunna leda upp kärvande ventiler för hand om man tar loss topplocket, ev också insugningsrör och ljuddämpare.

mne

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 11 jul-14 kl 01:16 »
Tack för råden.ska kolla dessa grejer nästa gång jag har en ledig dag :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser