Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta kycklingarna från mamman?  (läst 892 gånger)

catcracker

• Södermanland
Ta kycklingarna från mamman?
« skrivet: 06 jul-14 kl 17:42 »
Fick för 5 veckor sedan 4 kycklingar. 2 blev pickade av andra hönor och dog, 1 låg ihjältrampad hos mamman, 1 överlevde (instängd med sin mot). Hon fick 9 nya ägg för hon ville gärna fortsätta ruva och jag fick 7 små sötnosar i förrgår. Igår låg 1 död i buren. Idag saknas 1?!? Så nu tog jag de 5 som lever o satte i en kaninbur. Mamman har kvar den första kycklingen som nu är 5 veckor. Hönan är pigg o glad, med något blek kam, har inte gått ut än utan kokar på de små i buren samtidigt som hon passar sitt stora barn.

Är jag taskig eller kommer hon släppa taget om de 5 inburen så småningom? Bör jag ta inseminera huset för att hon ska "glömma" dem fortare? Eller bör jag inte lägga mig i o släppa tillbaka dem?

Sen blir jag lite förvånad när jag läser gamla trådar där många skriver att hönor inte pickar kycklingar? Är det fel på mina höns? Den jag misstänker är största boven i dramat är allas vår favorit, en plymouth som är supersocial med oss människor. Övriga är brahma o ett par dv kochin.

olivia.k

• Jämtland
SV: Ta kycklingarna från mamman?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-14 kl 18:33 »
Var bor dem? Varför kan inte hönan och kycklingarna bo tillsammans i kaninburen några dagar innan du släpper ut dem på gården? Är inte kaninburen stor nog för mamman? Bäst är väl att ha en stor typ  kaninbur/kycklingbur där man kan ha höns-mamman och kycklingarna i några dar när de är som mest ömtåliga, men den måste vara tät så ingen kyckling kan ta sig ut i nån skarv eller vägg.
Får inte kycklingarna bo under mamman och sova måste du ju ha värmelampa och det verkar jobbigt och omständigt. Bygg en bur istället, typ en sån som bonderöven på tv har till sina kycklingar.

catcracker

• Södermanland
SV: Ta kycklingarna från mamman?
« Svar #2 skrivet: 06 jul-14 kl 21:15 »
De har haft eget bo (mamma o barn) tills nu, men av någon anledning har två blivit ihjältrampade av mamman. Hittade en som varit försvunnen i ströet nyss... Eftersom mamman är en brahma så får hon inte plats i buren, det blir för lågt i tak. De har värmelampa o mamman verkar redan gilla läget med bara en kyckling!
Trodde hon skulle stressa ihjäl sig, men så var det tydligen inte, skönt! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser