Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som ligger för att värpa, men inget ägg?  (läst 1101 gånger)

Lillhönan

• Halland
Höna som ligger för att värpa, men inget ägg?
« skrivet: 03 jul-14 kl 17:54 »
Hej!

Jag har en blandrashöna, som jag inte vet exakt ålder på men ca 4 år, som lägger sig i redet för att värpa. Hon ligger en bra stund för att sedan gå upp och inget ägg ??? Hon har värpt tidigare i vår, ca 3-4 ägg i veckan, och jag har koll på om hon har lagt ägg eller inte då hon är den enda av mina hönor som lägger ljusblåa ägg. Har hon börjat att trappa ner? För någon månad sedan la hon även ett pytteägg! Hon har annars lagt de största äggen i flocken.
Kan hon ev ha blivit stressad? Har nämligen sett att tuppen jagar bort henne emellanåt.

Tacksam för svar.

Fembarnsmamma med man och liten gård.

Smajsan

• -
SV: Höna som ligger för att värpa, men inget ägg?
« Svar #1 skrivet: 04 jul-14 kl 12:43 »
Hej!
Jag hade en höna,hon är död nu. Men hon hade nog en äggledarinflamation utan att jag märkte det. För hon började lägga små helt runda ägg, eller avlånga söta ägg.
Efter ca.15 konstiga ägg slutade hon att produsera ägg helt.
Kan tillägga att hom mådde bra hela tiden.

Sen gick hon o la sig i redet varje dag, äggskrek o gjorde allt som en höna gör när dom värper.
Men la inget ägg mer på flera år.
Räven tog henne sen.
Jag tycker det var så gulligt att hon gjorde så.
Kanske för att hon var ledarhönan o var tvungen att hålla sin position.
Jag sparade alla äggen o dom är så fina.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ekelyckan, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser