konstiga blad på potatisen

Startat av rehn, 01 Jul-14 kl 19:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

rehn

Hej !
Jag har 2 nya potatisland. På det ena ser allt ok ut. Men på det andra har en hel del av plantorna delvis gula blad. Kvävebrist tänkte jag först, men om jag minns rätt ska bladen vara jämngula vid kvävebrist, eller ??
Jordmånen är typ fin mosand.
Något förslag om vad det kan vara ??

Anders S

Du kan ju kolla på symtom på näringsbrist här:
http://www.yara.se/crop-nutrition/crops/potato/crop-nutrition/deficiencies/n/01-4142-kvavebrist---potatis/

Jag ser inget som passar in.

Kan det möjligen vara en lindrig frostskada som potatisen vuxit ifrån? Med tanke på att det sitter i toppen.

rehn

Jag har kollat på symtom på näringbrist, och inte hitta något som stämmer ( som du konstaterade ).
Inte frostskada, här har inte varit frost på länge.
Det jag funderat på är om det kan vara något olämpligt i marken. Platsen är vid ett gammalt torp och måhända har tidigare ägare dumpat något obra på platsen. Eller om det kan vara någon sjukdom. 

christelle

Ser lite ut som brännskada, frost eller sol. De flesta bladen ser ju fina ut och skadan verkar som sagt sitta i bladkanterna. Kanske torparen blandat aska i jorden men vet inte om det påverkar blasten på detta sätt?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

Jag har haft frost på potatisen på två odlingsplatser jag har, den ena i Dalarna, den andra i Sörmland. I Dalarna var det vid midsommar, i Sörmland samtidigt eller lite tidigare.

rehn

Aska finns det definitivt i jorden, hittar en hel del kolbitar, tror att det kan ha funkat som eldningsplats. Men aska borde väl inte ge mina symtom( eller ?? ).
Har även hittat en del järnskrot.
Om det nu är askan som är problemet, något förslag på vad man kan göra åt det? Vill ogärna flytta på landet, platsen är perfekt i andra avseenden. Underbar jord att jobba med. Fin mosand, lätt att rensa från ogräs, ingen sten, väldränerad( kan ge mig problem en torr sommar, men knappast i år, 60 mm senaste 3 veckorna )

christelle

Egentligen är det väl inget problem om potatisen blir bra inunder blasten. Har de blommat så kan du väl prova att ta upp ett stånd eller känna lite försiktigt under plantorna om potatisen verkar jämn och fin på ytan. Tror att jag fick rätt skorvig potatis det första året efter att vi haft eldningsplats på landet och där var aska, kolbitar och lite järnskrot kvar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

JakobER

Är det mest på de unga bladen som det blivit gult? 
Då skulle det kunna vara järn eller svavelbrist. Järn och svavelbrist ska drabba de unga bladen först.

MVH
Jakob

Maria C S

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

rehn

Jo det är definitivt dom unga pladen som drabbas. Järnbrist kan det knappast vara med tanke på hur mycket järnskrot jag har hittat.
Svavelbrist, måhända, svårt att tro enligt bilderna. "Svavelbrist börjar i spetsen av de yngsta bladen" enligt http://slunik.slu.se. Hos mig börjar det närmast själken.
"Mangan brist", måhända, tycker dock inte att bilden stämmer med vad jag hittar på nätet
Jag kollade lite på jordärtskockorna. Jag ser samma tendens på dom plantor som står närmast potatisen( dock betydligt lindrigare ). Inte på dom som står längre bort.
Jag börjar misstänka att det är något skit i jorden.
Tänker dock slänga på lite blåkorn och se om det gör någon skillnad.

Anders S

Citat från: rehn skrivet 02 Jul-14 kl 11:09
Svavelbrist, måhända, svårt att tro enligt bilderna. "Svavelbrist börjar i spetsen av de yngsta bladen" enligt http://slunik.slu.se. Hos mig börjar det närmast själken.
Adressen är
http://slunik.slu.se/kursfiler/BI1167/30244.1112/Korsblomstriga_vaxter_-_sjukdomar_och_skadedjur.pdf
och det gäller korsblomstriga växter.

CitatTänker dock slänga på lite blåkorn och se om det gör någon skillnad.
Blåkornet lägger du i så fall förstås bara på en del av raden, för att kunna jämföra.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

661 Gäster, 7 användare (1 Dolda)
Be, Anders Flix, Torkel, LimJans, beekeepern, Hannahyesman