Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka ägg utan höna?  (läst 2296 gånger)

Thordrac

• Västergötland
Kläcka ägg utan höna?
« skrivet: 01 jul-14 kl 08:09 »
Hej på er.

Jag vill börja med hönor, och håller på att bygga ett litet hönshus. (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=168804.0)

Jag hittade en annons på blocket om öländsk dvärghöna, och fastnade för rasen direkt. "Tyvärr" var jag inte ensam om det, så hönorna var redan slut. Däremot hade säljaren några ägg kvar, och jag kan få låna en kläckmaskin av en bekant.

- Kan jag kläcka fram egna kycklingar utan att ha någon höna?
- Klarar de sig själva när de väl kommit ut (värmelampa?)?
- Är det rimligt som nybörjare att börja såhär, eller är det bättre att skaffa en "färdig" flock?

Just öländsk dvärghöna verkar ju inte vara den lättaste rasen att få tag på, (jag vill gärna ha lantras).

sonja på slätten

• Halland
SV: Kläcka ägg utan höna?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-14 kl 08:54 »
Det första jag tänker på är "några".  Vad betyder det? Är det 5-6- stycken kan det bli så illa så du bara får en eller två hönor.  Kan förstås även bli tvärtom,  det är ett lotteri.
Att som nybörjare behöva starta sin hönshållning med att  slakta eller avliva stor del av sina allra första kycklingar är kanske inte så roligt.

M;itt råd till alla nybörjare: skaffa könsbestämda djur från erfaren uppfödare. Eller med en erfaren person med som kan bedöma djurens tillstånd. Och kön.
På detta forum kan man läsa många tråkiga exempel på  "dåliga köp".
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Thordrac

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 jul-14 kl 09:04 »
"Några" tror jag rörde sig om just typ 5-6 ägg. Å andra sidan får det inte plats mer i kläckmaskinen jag får låna, och jag kanske kan få fler ägg senare, till en andra omgång.
Jag har ska kolla upp vart jag kan tänkas få tag på öländsk dvärghöna annars. Hur långt bort är det rimligt att hämta ifrån? Man kanske inte åker 20 mil för det, eller? Hur mår hönorna/kycklingarna av det?

Milleboy

• Halland
« Svar #3 skrivet: 01 jul-14 kl 20:09 »
Jag byggde nyligen ett hönshus och skaffa mig en kläckare så skaffa jag ägg från två ställen och fick låna en kläckare av en jag köpte ägg av nu har jag 14 kycklingar som springer runt här i hönshuset och rastgården på dagarna och dom klarar sig fint utan hönsmamma. Jag ska skaffa mig en flock på så många hönor jag får från ena stället och spara tupp från andra stället så nu är dom märkta så jag har koll på dom. Blir det över tuppar och höns så tar jag med dom till hönsbytardagen som är i augusti. Hoppss du får en liten fin flock av dina ägg.
Mikael
Bor i hus på landet med sambo tre barn två hundar fyra katter två leopad geckos en degus och höns som senaste tillskottet i djur skaran.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 1 användare
eliesandberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser