Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nordiska bin  (läst 7337 gånger)

vilde

• Skåne
Nordiska bin
« skrivet: 19 mar-07 kl 22:26 »
Någon här som har erfarenhet av nordiska bin?
En jämföresle med buckfast kanske?

Rob

• Östergötland
Re:Nordiska bin
« Svar #1 skrivet: 20 mar-07 kl 22:07 »
Jag har fyra samhällen med nordiska bin och fler lär det bli. Jag tycker det funkar bra, de är så snälla så. Har i och för sig inte haft några andra raser, så jag kan inte göra några egna jämförelser, men jag känner ju andra biodlare som har påverkat mig... Tycker det känns bra att medverka till att det ursprungliga och naturliga biet som ju faktiskt har blivit utrotningshotat bevaras. Det enda som man kanske kan anmärka på jämfört med andra bin är väl att det har lite lättare för att svärma om man inte är med på noterna. Det klarar ju vintrarna bra, med mindre foderförbrukning, bättre anpassat till vårt klimat då det flyger vid sämre väder och är mer anpassat till floran här i norden och samlar nektar och pollen från ett bredare spektrum av växter. Enligt undersökningar lever de längre än andra biraser också. Sammantaget ger de nordiska samhällena minst lika stor skörd trots ett mindre antal bin i samhället än exempelvis de gula italienska.

vilde

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 mar-07 kl 23:13 »
Har inte haft bin de sista två somrarna nu men jag saknar surret av dem när jag är ute. Jag funderade lite på att skaffa nordiska bin i stället och testa lite igen. Finns det att få tag på samhällen att köpa? Kanske jag vill vänta något år till men jag bara undrar hur det ligger till.
Mina buckfastbin gillade aldrig mig, men kanske det är mig det är fel på och inte bina. Och vad jag vet är det ing andra odlare direkt i närheten just nu.

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 21 mar-07 kl 07:37 »
Jag har oxå funderat på att ha nordiska biet, men vet inte om jag vill lämna de trevliga buckfastarna som det finns möjlighet för mig att ta avläggare ifrån i pappas bigårdar.

Helt klart är dock att allt som rör det nordiska biet är intressant läsning.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 21 mar-07 kl 12:37 »
Är också nyfiken på det nordiska biet. Vet inte om det finns att få tag på här i krokarna.

De flesta verkar ha Buckfast och det lilla jag kommit i kontakt med dem så verkar det vara lugna bin och det passar mig bra.  :P Kan också få hjälp med samhällen och drottningar enkelt i och med att de flesta på bikursen hade dessa. På bikursen var där någon som hade italienska bin och några glada tockar (om man får kalla dem så  ;)) som hade någon blandning av allt möjligt som funnits i släkten mycket länge. Bina var ena ilskna rackare och inget man gick i närheten av utan fullt drag på rökpusten och komplett gärna förstärkt skyddsmundering oavsett årstid (ja, nästan i alla fall).
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 21 mar-07 kl 13:11 »
Äh, nog kan du få ilskna bin oavsett ras eller "o-ras", javill. Det beror ju på hur mycket och bra avelsmaterial som använts. "Traktens blandning" är inte per definition sämre än något annat, om man kanske har skaffat en bra drottning etc.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 21 mar-07 kl 13:33 »
Så är det säkert Manna.  :D Och de som hade dessa turbobin var nöjda med dem trots ilskenheten. De var väl kanske vana eller så ville de ha mer spänning i livet.  ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 mar-07 kl 13:36 »
Ni har väl inte baddat ett bistick med Salubrin? Salubrin och acetonlukt gör alla bi furiosa.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

manna

• -
« Svar #8 skrivet: 21 mar-07 kl 14:02 »
Turbobin!  ;D Ska kanske föreslå papps att vi börjar med den varianten i sommar!!

Bistick baddar man inte. Man tar snabbt bort gadden och tänker sedan inte mer på det.  8)

Rob

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 21 mar-07 kl 14:21 »
För den som är intresserad av att skaffa nordiska bin kan jag rekommendera att gå in på www.nordbi.org och kolla med någon lämplig person som håller till inom rimligt avstånd. Själv har jag som sagt bara fyra samhällen och har planer på utökning, så jag kan tyvärr inte sälja något samhälle. Däremot kanske jag får några drottningar över i sommar för den som är intresserad av att gå över till nordiska genom byte av drottning och låta samhället långsamt bli nordiskt. Den metoden kan dock vara lite klurig. Ibland tycker nämligen bina att här ska vi minsann inte ha någon nordisk drottning och så har de ihjäl henne...

hönstanten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 mar-07 kl 14:35 »
vilde: Ett tips är att kolla om du har andra biodlare i närheten av dig och kolla vad dom har för ras på sina bin. Helst ska man försöka ha samma ras för när dom korsar sig sedan så kan det bli precis vad som helst för otäckingar. Den västa kombinationen som jag har hört (och erfarit) är mellan nordiska och italienska! Dessa bin tog sats attackerade människor på 200 meters avstånd...inte kul att pyssla dom..:-(

vilde

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 mar-07 kl 16:48 »
Citera
vilde: Ett tips är att kolla om du har andra biodlare i närheten av dig och kolla vad dom har för ras på sina bin.

Vad jag vet finns inga här i närheten längre, det fanns förut och jag hade också buckfast.

Drevern

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 mar-07 kl 09:35 »
De nordiska bin jag träffat har inte varit så kakfasta som jag önskar. De flyger upp när man tar kakorna ur kupan. De har också, dock inte alla samhällena, varit lite mer temperamentsfulla. Om man korsar buckfast med krainer så blir det riktigt arga bin och jag har hört att det samma gäller för de nordiska. För min del är de också lite för sena i samhällsutvecklingen men har man drag på klöver och ljung så borde de funka bra.

Rob

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 25 mar-07 kl 20:35 »
Mina (och jag tror de flesta) nordiska bin har en tendens att "rinna" av kakorna. De samlas liksom i en klase som hänger nedtill på ramen en liten stund efter att man lyft upp den. Det gör det faktiskt lätt att få ramen bifri. Bara att skaka till ramen med ett knyck så faller klumpen med bin av.
Att korsningar ger aggresiva bin har jag också märkt. I somras lät jag två avläggare dra upp drottningar själva innan mina odlade var klara. De fick ge sig ut och friparas med traktens drönare. Avkomman blev allt annat än snäll...Det gick åt heltäckande skydd, med handskar, dubbla jeans och gummistövlar. Det bara smattrade mot mina händer och - ja hela mig - när bina gick till attack så fort man lättade på täckbrädorna. Men jag tror att de nordiska bina lite orättvist har ansetts som aggresiva. De har säkert inte varit riktigt renrasiga. De renparade nordiska bina blir hur snälla som helst.

Drevern

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 mar-07 kl 22:42 »
Är det inte jobbigt att arbeta med bin som klasar sig? Jag har haft sådana och mer än en gång har de hamnat på marken utanför kupan.

Rob

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 26 mar-07 kl 21:21 »
Jo, det är klart. Man får väl hålla sig över yngelrummet/skattlådan för att inte råka trampa på bin som ramlar ner. Å andra sidan är det ju alltid bra att hålla sig över yngelrummet innan man har lokaliserat drottningen, så inte hon hamnar utanför samhället. Jag har inte upplevt det som något stort problem utan snarare, som sagt sett det positiva i att det går smidigt att få ramen bifri när man så vill.

blizzard

SV: Re:Nordiska bin
« Svar #16 skrivet: 02 sep-15 kl 23:43 »
Jag har fyra samhällen med nordiska bin och fler lär det bli. Jag tycker det funkar bra, de är så snälla så. Har i och för sig inte haft några andra raser, så jag kan inte göra några egna jämförelser, men jag känner ju andra biodlare som har påverkat mig... Tycker det känns bra att medverka till att det ursprungliga och naturliga biet som ju faktiskt har blivit utrotningshotat bevaras. Det enda som man kanske kan anmärka på jämfört med andra bin är väl att det har lite lättare för att svärma om man inte är med på noterna. Det klarar ju vintrarna bra, med mindre foderförbrukning, bättre anpassat till vårt klimat då det flyger vid sämre väder och är mer anpassat till floran här i norden och samlar nektar och pollen från ett bredare spektrum av växter. Enligt undersökningar lever de längre än andra biraser också. Sammantaget ger de nordiska samhällena minst lika stor skörd trots ett mindre antal bin i samhället än exempelvis de gula italienska.

:) :) :) :)

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Nordiska bin
« Svar #17 skrivet: 06 sep-15 kl 16:11 »
Jag har Nordiska och gula (för att jag inte lyckats byta färdigt till Nordiska) och de samlar lika bra och är lika fogliga båda två........... Bytet skulle jag gjort även om de Nordiska samlat sämre än de gula för jag anser att de är de bin som skall vara här........ När samhällen blir lite ilskna som om man rör ihop gula och Nordiska verkar det vara väldigt lätt att skylla det på de Nordiska jämfört med tvärtom...... mysko !! Jag har två hemparade drottningar här (sannolikt av en mix gula o Nordiska drönare) men de har inte varit otrevliga på minsta vis..... Det kanske går åt några led till innan det dyker upp..??

I denna tråden lär det väl finnas få att reta upp genom att kalla gula, carnica eller saligrörabin (Buckfast) för människohitflyttade invasiva så jag låter för en gångs skull bli......

Lars A

blizzard

SV: Nordiska bin
« Svar #18 skrivet: 22 okt-15 kl 22:57 »
Jag har ganska stor erfarenhet av skillnaden på nordiska och andra.Min erfarenhet är att ju längre norrut du har din biodling ju bättre blir de nordiska bina.Bättre skördar mindre foder osv.De är ju också betydligt mer lättarbetade än andra bin.

XXX
- otrevligt och osakligt  (:)
« Senast ändrad: 23 okt-15 kl 08:07 av Petter B »

Znibban

• Skåne
SV: Re:Nordiska bin
« Svar #19 skrivet: 23 okt-15 kl 09:00 »
Ni har väl inte baddat ett bistick med Salubrin? Salubrin och acetonlukt gör alla bi furiosa.
Litet tips om bistick....förlåt jag vet att det byter riktning på tråden...

Värm en sked eller liknande i hett vatten och håll på sticket. Ju varmare desto bättre, så varmt man tål...
Detta neutraliserar giftet och det blir varken svullnad eller sveda, helt fantastiskt.

Har man inte tillgång till varmvatten där man är, så fungerar det med att smeta lite honung på sticket också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser