Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ruggar era hönor, och hur ser de ut? Eller:ohyra?  (läst 3515 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
Jag har nyss skaffat blommehöns, de värper jättebra, verkar pigga och nyfikna, men sällskapliga mot människor kan man inte säga att de är. Nu har flera av dem tappat en massa fjädrar på ryggen. Jag tänkte ohyra, men förre ägaren berättar att hans hönor ruggar redan nu, och håller upp att värpa, vilket ju inte mina gör. Jag hittar ingen ohyra på dem, men det kanske inte syns... Jag tycker fjädrarna som ligger i hönshiset ser avbrutna ut. Å, vad ska jag göra?

Alexn72

• Skåne
SV: När ruggar era hönor, och hur ser de ut? Eller:ohyra?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-14 kl 13:57 »
de är nog tuppen som är lite hårdhänt..

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #2 skrivet: 04 jul-14 kl 22:13 »
Vi har ingen tupp ännu :(.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 jul-14 kl 23:01 »
Det kan vara så att de plockar varandras fjädrar. Jag hade lite problem med det i våras hos de något uttråkade unghönsen innan de släpptes ihop med de stora. De plockade inte mycket men det syntes och det var just ryggen som var favoritstället.

Ang ruggning så har jag från de som mest verkar tappa en fjäder då och då till en som fäller rubbet på någon vecka.  :o Jag trodde att den sistnämnda var allvarligt sjuk första ruggningen, men icke, nya fjädrar kom efter ett tag.  ;D
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #4 skrivet: 04 aug-14 kl 23:00 »
Det verkar ändå som att mina hönor ruggar, fastän det är lite fel tid. Jag har hört att flera har hönor som satt igång att rugga mitt i sommaren i år. Är det någon som har erfarenhet av det?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 05 aug-14 kl 05:20 »
En del hönor kan ha en liten partiell ruggning på sommaren.  De kan då ofta fälla särskilt på halsen.  Även hönor som går med kycklingar kan rugga en del  när kycklingarna är ett par veckor eller mer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser