Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om elstängselaggregat  (läst 15895 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #20 skrivet: 29 aug-14 kl 20:14 »
Ja, det är inget ovanligt att de tunna invävda metalltrådarna i plastband- eller tråd bränns av på många ställen längs med stängslet i samband med åsknedslag. Om du tar in en bit tråd och tittar på den noga under lupp så kommer du nog att hitta ett och annat ställe där metalltråden är avsmält. Risken är störst i samband med dåliga skarvar, helst bör man pilla ut metalltrådarna på var sin sida av skarven och knyta ihop dem för sig.
Det kan vara idé att ta en grov t ex 2-2,5 mm galvad järntråd och komplettera med längs hela stängslet, och koppla ihop den med "plasttrådarna" med t ex 50 meters mellanrum. Då ökar chansen att man får spänning överallt även om en och annan tunn invävd tråd går av.

Det kan också förekomma att isolatorer slås sönder eller får kortslutning i samband med åska, så de bör också avsynas noga. Man kan känna efter om det finns spänning i stängselstolparna, i så fall vet man att just den stolpen har minst en trasig isolator. Förmodligen finns det flest skadade isolatorer nära nedslagsstället och kanske längst ut i ändarna av stängslet.

allternativaren

  • Gäst
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #21 skrivet: 29 aug-14 kl 20:36 »
Det finns riktiga skarv bläck för både tråd och band. Så det rekommenderar jag . http://www.lantbutiken.se/butik/402-skarvlas-for-eltrad-och-elrep. http://se.lgprodukter.se/product.html/skarvbleck-elband

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #22 skrivet: 30 aug-14 kl 20:34 »
Tråden är 2,5 mm ht-tråd. Jag har avgränsat den delen av stängslet men problemet kvarstår i resten av stängslet. Får fortsätta leta.
Ett annat mysterium är lammhagen. Där är det 200 meter mellan aggregat och stängsel. I utgångsläget hade jag en 2,5 mm ht-tråd som inte var inkopplad till el utan bara användes som bärare av matarledningen som satts samman med buntband. Första 50 metrarna var även jordningstråden buntad med ståltråd och jordningstråden. I stängslet var det då 3700 V. I går separerade jag jordningstråden från ståltråden och matarledningen. Då mätte jag 1300 V i bärar-ståltråden. Fortfarande 3700 V i stängslet. Idag tog jag bort ståltråden från matarledningen. Jordningen är separerad. Trots sju jordspett som står blött är det 500 V i jordtråden. Döm om min förvåning när jag mätte endast 3200 V i stängslet. Hur förklaras detta?
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

kulantummelisa

  • Inlägg: 27
    • Skåne
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #23 skrivet: 03 sep-14 kl 09:41 »
Jag har läst tråden med intresse eftersom jag ska byta ut mitt aggregat. Jag har då slagits av något som ingen har nämnt, nämligen strömförbrukningen. Nu är det ibland lite knepigt att jämföra rakt av eftersom en del anger mA, en del W och en del W/h men jag undrar om någon vet varför t ex Rutlands ESM 4500i på 18,5J drar 88W medan Foga techtronic 20000, EuroGuard N 15000D och Granngårdens LMS 23020, alla på 20J, endast drar 18W? Det blir ju hundralappar per år i elräkning... Samma förhållande gäller alla Rutlands aggregat på 14J och uppåt där Rutland drar 78-98W medan motsvarande av annat märke drar 9-18W.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #24 skrivet: 03 sep-14 kl 10:35 »
Jag har då slagits av något som ingen har nämnt, nämligen strömförbrukningen.

Jag håller med dig. Jag läste en gammal tråd här på alternativ där någon rekommenderade rutland 3500, men då påpekade någon annat att strömförbrukningen är ca 700kr per år på det, vilket den som hade köpt aggregatet inte visste om. Jag läste nån annanstans att strömförbrukningen bara är några tio per år, men det är alltså inte sant med alla aggregat.

Tycker även att det är dumt att inte alla sidor, exempelvis lgprodukter, redovisar strömförbrukningen.
Jag funderar på att köpa ett olli 1000, från lgprodukter. 9,3J lagrad energi och drar 13W. Vilket ska du köpa?

kulantummelisa

  • Inlägg: 27
    • Skåne
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #25 skrivet: 03 sep-14 kl 11:08 »
Jag har inte bestämt riktigt än vilket jag ska köpa, men jag tror att det blir ett av Granngårdens eget märke (har haft ett på ca 7J från dem som tuggat på bra dygnet runt i 10 år nu) eller ett EuroGuard. Ingen av de tillverkarna har hemsidor att läsa mer på, men EuroGuard säljs i stora delar av Europa och Granngården säljer nog en hel del i Sverige så kvaliteten är nog ok och båda drar ganska lite ström jämfört med Rutland. Rutland skriver f ö på sin hemsida att strömförbrukningen oftast ligger under 20 pund per år, men det inkluderar nog inte deras tre starkaste aggregat...

kulantummelisa

  • Inlägg: 27
    • Skåne
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #26 skrivet: 03 sep-14 kl 11:12 »
Jag funderar på att köpa ett olli 1000, från lgprodukter. 9,3J lagrad energi och drar 13W.
Om du vill ha ett starkare Olli så har Nima ett Olli på 14J för 4300:- inkl moms.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #27 skrivet: 03 sep-14 kl 11:35 »
 
Om du vill ha ett starkare Olli så har Nima ett Olli på 14J för 4300:- inkl moms.

Nåt starkare ska jag inte ha, då hagen är på åker och stängsellängden ca 300meter bara, eller 600m om det blir 2varv.
Jag har också funderat på granngårdens, mest för att det blir enklast att reklamera om det inte fungerar.
Jag har aldrig haft elaggregat och det är synd att det inte finns omdömen vid produkterna som det finns på så mycket annat man köper på nätet.

kulantummelisa

  • Inlägg: 27
    • Skåne
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #28 skrivet: 03 sep-14 kl 12:03 »
På 300 m stängsel klarar du dig med ett rätt klent aggregat. Bra för plånboken. :)

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #29 skrivet: 03 sep-14 kl 21:58 »
En tumregel när det gäller stängselapparaters strömförbrukning är att effektförbrukningen i watt måste vara minst lika med apparatens laddenergi i joule, om vi räknar med en puls per sekund. I praktiken får man nog räkna med det dubbla.
Vissa "intelligenta" stängselapparater kan dock automatiskt minska laddenergin och därmed effektförbrukningen då stängslet är lätt belastat.
Normalt ska effektförbrukningen finnas angiven på apparatens typskylt.

Om vi antar en stängselapparat med 14 J laddenergi så förbrukar den förmodligen ca 28 W. Lämnar man den igång året runt så blir energiförbrukningen 0,028 x 8760 = 245 kWh , dvs att driftskostnaden per år blir ungefär lika mycket i kronor med dagens svenska elpriser.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #30 skrivet: 03 sep-14 kl 22:11 »
På 300 m stängsel klarar du dig med ett rätt klent aggregat. Bra för plånboken. :)

Jasså, hur klent då? Jag trodde klenare aggregat bara funkar på hästar och kor?

kulantummelisa

  • Inlägg: 27
    • Skåne
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #31 skrivet: 03 sep-14 kl 22:41 »
Jasså, hur klent då? Jag trodde klenare aggregat bara funkar på hästar och kor?
Med "klent" menade jag antal joule (J). Ju längre stängsel och ju mer vegetation som växer upp mot trådarna desto fler joule behövs. För 300m stängsel utan alltför mycket vegetation mot trådarna behövs inte så många joule.

Däremot förstår jag din fråga. Olika djur är olika känsliga för stötarna och kor, hästar och grisar kan ha klenare aggregat än t ex får. Men här handlar det klena istället om antalet volt vid 500 ohm, inte om joule. De flesta aggregat tror jag har minst 5000v så du kan säkert hitta ett bra aggregat till bra pris.

Vad är det för djur du ska ha det till?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #32 skrivet: 03 sep-14 kl 23:17 »
Vad är det för djur du ska ha det till?

Ok, tack för svar. Jag ska ha det till getter, som är rymmare men aldrig gått bakom el förrut. Sen vet man ju inte vad som händer senare heller, om jag bygger ut hagen.
Lite förvirrande är det dock att det står ofta på de med runt 3J att det är för kor och hästar, vore ju bättre de skrev att det är för små hagar då? Är rädd att köpa något som är för klent så de går igenom, men jag har förstått att det är jordningen det hänger på.

kulantummelisa

  • Inlägg: 27
    • Skåne
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #33 skrivet: 03 sep-14 kl 23:51 »
Till getter i din storlek på hage skulle jag satsat på minst 2 joule och minst 5000, men gärna mer. Många trådar eller elnät skulle jag också haft. 1 jordspett per joule brukar räcka. Har dock inte haft getter själv, än...

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #34 skrivet: 07 sep-14 kl 12:03 »
Är det dumt att köpa ett för starkt aggregat på 25J och ska man undvika begagnat? Jag såg att strömförbrukningen på detta som ligger på blocket är 40W, medans det jag tänkte köpa som är på 9J är på 13W. Det är ca 5 år gammalt. Måste man ha det på full effekt så det drar så mycket ström?

Är det ett bra pris tycker ni?

http://www.blocket.se/jamtland/Nerplockat_stangsel_ca_500_meter_55533019.htm?ca=3&w=1


kulantummelisa

  • Inlägg: 27
    • Skåne
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #35 skrivet: 07 sep-14 kl 12:17 »
Man kan aldrig få för starkt aggregat. En vacker dag bygger man fler hagar och köper fler djur... ;-)

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #36 skrivet: 10 sep-14 kl 06:49 »
Jag köpte ett Olli från 2008. Kanonbra att de är starka! Så starka finns inte längre att få tag på om jag fattat rätt.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #37 skrivet: 11 sep-14 kl 11:44 »
Till getter i din storlek på hage skulle jag satsat på minst 2 joule och minst 5000, men gärna mer. Många trådar eller elnät skulle jag också haft. 1 jordspett per joule brukar räcka. Har dock inte haft getter själv, än...
2 J till getter :o ? Då har du väldigt bra beten isf...
Börja på 10 J, men gärna mer!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kulantummelisa

  • Inlägg: 27
    • Skåne
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #38 skrivet: 11 sep-14 kl 12:12 »
Jo, jag tror att minst 2J och minst 5000V räcker till "hagen är på åker och stängsellängden ca 300meter", men jag skrev också att "Man kan aldrig få för starkt aggregat".  ;)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #39 skrivet: 11 sep-14 kl 12:36 »
Jag köpte ett Olli från 2008. Kanonbra att de är starka! Så starka finns inte längre att få tag på om jag fattat rätt.

Hur många Joule har det du köpte? Bra att du gillar Olli för det är vad jag tänkte köpte.

Det där på blocket finns så långt bort och jag skulle få hemleverans men det lyckades de inte med. Glömde hälften av grejorna så det blev ingen affär.
Sen vet man ju inte heller hur gammalt det är när man köper begagnat, det kanske bara håller i två år och sen går sönder pga ålder. Hur lång livslängd har ett aggregat egentligen? Är 10 år rimligt?

Är det aldrig rea på elaggregat på granngården osv? Det på lg produkter är nedsatt med ca 200-300kr och det är ju dålig rea.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 4 användare
Be, Stengrim, skräptanten, Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser