Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lerig jord  (läst 2170 gånger)

Che Guevara

• Gäst
Lerig jord
« skrivet: 25 jun-14 kl 14:36 »
Lerig jord är det bra att ha i torv och sand för att för bättra jordmånen på frilanden ?

Vitis

• Skåne
SV: Lerig jord
« Svar #1 skrivet: 25 jun-14 kl 14:46 »
 ???

Du får nog specificera lite mer, ang. jorden, vad du ska odla, hur stor areal osv.

Torv kan knappast göra nån skada.

Sand ska man nog vara försiktig med, beroende på struktur och kornstorlek. Risk att man gör jorden ännu styvare med grus/sand.

Organiskt material är alltid bra på lera.

Här fixar täckodlingen bra jord av lera och tung jord, men kanske bara praktiskt på mindre arealer.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 jun-14 kl 16:01 »
Ska odla morötter och palsternackor i första hand.  Areal 10 * 8 meter

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 25 jun-14 kl 19:18 »
Morötter kan få väldigt märklig form i lera, men generellt är lerjord bra för grönsaker eftersom den vanligtvis är näringsrik och basisk

Che Guevara

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jun-14 kl 20:22 »
Hade för mig för visso att morötter vill ha sandjord  men kanske kommer i håg fel ?

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 25 jun-14 kl 21:03 »
Hade för mig för visso att morötter vill ha sandjord  men kanske kommer i håg fel ?
Helt sant, men det finns sorter som funkar på lerjord, tex Kämpe el. Chantenay redCored (om den finns ff). Det är koniska sorter med 'bred nacke' som tål tätt lerjord bättre. Där jag bodde förut hade jag mellanlera och de nämnda sorterna funkade bra.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jun-14 kl 21:48 »
Ok tack för svar .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 25 jun-14 kl 21:49 »
Finns massor med trådar om lerjord här på forumet. Denna är en av de bättre tycker jag:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=167438.0

Väldigt vanligt är att man förutsätter att något måste tillsättas jorden, ofta i stora mängder. Det hela tycks koka ner till att man vill göra om lerjorden till något annat, för att man inte kan hantera lerjorden. Men det tillhör god odlingskunskap att kunna göra det. Bland det viktigaste är att bearbeta i rätt tid, som framhålls i tråden jag länkade till.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 jun-14 kl 18:33 »

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 08 jul-14 kl 06:30 »
tittade på klippet och tyckte det var väldigt lättgrävt för att vara lera ,här går det inte få ner pinnar till elstaketet  ;D

Che Guevara

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 jul-14 kl 13:03 »
tittade på klippet och tyckte det var väldigt lättgrävt för att vara lera ,här går det inte få ner pinnar till elstaketet  ;D
Ja så hade hon grävt i rejält med hästskit i ett antal år så det är nog inte så konstigt om det är lätt grävt  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser