Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg ruvade 24 dagar - lyshjälp!  (läst 1076 gånger)

mli79

• Skåne
Ägg ruvade 24 dagar - lyshjälp!
« skrivet: 24 jun-14 kl 10:55 »
Har varit bortrest och överlåtit djuren till den okunnige men engagerade mannen.  Kom hem i morse och äggen har inte kläckts som de ska, i lördags. Hönan har vid flera tillfällen lämnat redet för att lägga sig på de andras ägg, men varit borta som längst några timmar och varit mer trogen sista veckan. Lyste äggen, och de ser mer eller mindre fullgångna ut. Det är ca 5mm kvar från kyckling till luftblåsan, och där ser man blodådror. Ser inga rörelser dock. Kanske i ett av de tre. Om kycklingen är död, då borde man väl inte se blodådrorna?

Hur länge ska jag vänta, eller är det kört?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

missoak

• Gäst
SV: Ägg ruvade 24 dagar - lyshjälp!
« Svar #1 skrivet: 24 jun-14 kl 11:41 »
Har samma "problem" mina har legat 25 dagar ,dock olika datum på äggen..Går med spänning,lyssnat dock inga pip :'(Så jag ska invänta veckan ut..Hoppas att det går vägen för oss båda..

mli79

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 jun-14 kl 11:55 »
Jag hoppas ju på att de är lite sena i utvecklingen eftersom att hon lämnat dem så ofta... De levde för en vecka sedan iaf. Jag har aldrig hört ägg pipa. Håller tummarna för oss!
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

mli79

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 26 jun-14 kl 22:07 »
Nä, nu är de garanterat döda i äggen :( Och hönan lämnade dem dessutom hela natten för att sen komma tillbaka på morgonen. Hon är inte ett dugg pålitlig. Men jag vet att hon legat på äggen från de levde tills dag 24 (hon var instängd), hur kommer det sig att de dött?

Jag har en höna som ligger på tre ägg som ska kläckas på söndag. Jag kommer lägga in ett av de äggen, så hon kan få en kyckling och sen avbryta ruvningen.

Hoppas verkligen inte att fler hönor får för sig att ruva nu i sommar, det fixar inte mina nerver!

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser