Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisen i säcken är troligen Bresse och inte Faverolle!  (läst 2954 gånger)

binkrwe

• Västergötland
Tror att jag löst nedan mysterium...  ;D men hade varit toppen att få det bekräftat av någon som vet på riktigt! Hoppas på svar...

Efter ett frenetiskt googlande är jag mer eller mindre övertygad om att det måste vara Bresse:
- vit fjäderdräkt
- grön/grå ben
- snabbväxande
- Säljaren sålde både Faverolle ägg och Bresse (hm, undrar vad köparen som köpte 64 Faverolleägg - likadana som mina - tycker...)

Mina frågetecken: de såldes som laxfärgade Faverolle, äggen de låg i var ljusbeige. Bresse ska ju vara vita ägg.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Köpte avelsägg på en hönsbytardag i Vara i maj. Verkar som en av försäljarna grundlurat sina kunder. Hoppas dock att jag har fel och att jag kan få hjälp här med att bestämma vilka raser kycklingarna verkligen blev. Denne försäljare sålde massvis med faverolleägg. Jag köpte 2 sådana samt ett Isbar (som jag skrivit om i en annan tråd).

Så här såg "Faverolle" ut efter 10 dagar. Nu är de dryga 3 veckor men ser ungefär likadana ut fast större: Alla fjädrar som växer ut är ljusa och enfärgade, de har inga fjädrar på benen. Benen är gröna. Ingen tydlig krans runt halsen. De är dock mycket större än de andra kycklingarna. Kan en Faverolle verkligen se ut så? Om inte, nån som vet vilken ras det kan vara? Supertacksam för svar :)
« Senast ändrad: 23 jun-14 kl 18:28 av binkrwe »

Blakken

• Västergötland
SV: Grisen i säcken är troligen Bresse och inte Faverolle!
« Svar #1 skrivet: 24 jun-14 kl 06:49 »
Gissar på bresse, mina ägg från bresse är beiga, så det stämmer nog.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 24 jun-14 kl 08:20 »
Har kycklingen fem tår så är det en faverolle. Har den bara fyra så kan det vara vad som helst.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

binkrwe

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 jun-14 kl 09:43 »
Tack för svar. Kycklingarna har inte fem tår, och har heller inga fjädrar på benen.
@Blakken - hade blivit så glad om du kan dela med dig lite information om Bresse. Det står inte så mycket om den rasen på nätet. De mesta träffarna är recept på kycklingrätter...

- Hur är rasen? Vilda? Tama? Snälla? Aggressiva?  Mina verkar inte vilja bli så tama. Det är väldigt mycket spring i benen på dom.
- Hur och när kan man avgöra om det är tupp eller höna?
- Värper de bra? (har läst allt från 200 till 300 ägg/år.

Så här ser de ut nu på sin 25 levnadsdag. Bägge har fått kam och slör, den ene dock mer än dubbelt så stor som den andra och även lite rödare. Kan det vara en av varje månde?

Blakken

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 jun-14 kl 06:07 »
Bresse är trevliga, inte så flaxiga som mina leghorn. Man får muta dem lite med gottis, sedan brukar de bli hyfsat tama. Äggmängd kan jag inte säga ngt om, då jag har avlivat alla mina höns pga ILT, (o de äldsta bresse var 1 år o hann inte värpa tillräckligt för statistik) förutom 6 unghöns i uteburen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser