Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När släppa in små kycklingar i hönsgården?  (läst 4807 gånger)

Hampalainen

• Södermanland
När släppa in små kycklingar i hönsgården?
« skrivet: 22 jun-14 kl 23:42 »
Nu har vi äntligen fått vår första egna kull med gullefjun :)
De är en vecka gamla och nybörjare som jag är på det här med kycklingar har jag lite funderingar...
Vår höna går nu med sina nio kycklingar i en egen inhägnad. Kan jag släppa in dem i hönsgården tillsammans med tupp och de andra hönorna? Vill nämligen att de ska få tillgång till uteliv vilket de inte har haft sin första levnadsvecka. Brukar det vara några problem att sätta in små kycklingar med resten av flocken? Blir de utsatta eller klarar mamman av att skydda dem om någon av de andra hönorna skulle vara på dem?
Är även orolig att släppa ut dem fritt då vi har två katter på gården som säkert skulle frestas att norpa en kyckling.. Vad tror ni? Hur stora bör de vara innan man låter dem lämna hönsgården? Tacksam för svar/Hanna

Krågedal

• Östergötland
SV: När släppa in små kycklingar i hönsgården?
« Svar #1 skrivet: 23 jun-14 kl 06:08 »
hej! Vad roligt med egna kycklingar!. Jag  har också egna kycklingar, som får gå med sin mamma i egen hage några veckor. Men det brukar inte vara några problem när de ska in i hönshuset, de blir välkommnande. Hönan försvarar sina små, o hon "stiger" i ragnen iomed att hon har kycklingar... Lycka till!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Widar

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 jun-14 kl 09:22 »
Har även samma fundering jag, vi fick i onsdags 11 stycken Hedemorahöns, en tupp som är ~2 månader och en höna ur samma kull. Därtill nio kycklingar, cirka två veckor gamla. Hönan, Hen, tog snabbt rollen som adoptivmamma så hon har fått bo tillsammans med de små och verkar riktigt nöjd med det. Vi har dem i en nätad bur i hönshuset där tuppen, Ubud, även bor. Han kan gå in och ut till hönsgård som han vill men anledningen till att de hålls skiljda var att han pickade på de små...

Jag vill inte att de ska hållas avskiljda så länge, vill att de små ska växa upp med tillgång till utomhusvistelse som de behagar. I hönshuset har vi värmelampa och så och de små mår bra.

Tankar? Stänga in Tuppen en stund om han är dum och låta de små springa ute ett tag?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 23 jun-14 kl 11:26 »
Ett problem med att släppa ut små kycklingar är högaktuellt just nu.
Kråkor och skator. De har stora, hungriga ungar nu.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Widar

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 jun-14 kl 12:02 »
Ja det förstår jag och självklart skulle vi inte lämna dem ensamma ens i hönsgården (nätad även över) till en början.

Milleboy

• Halland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-14 kl 22:04 »
Jag har mina tre och två veckors kycklingar i ett hus med tillhörande häng var oxå orolig för rovfåglar men som många har tipsat mig om var att lägga bär nät över hela gården och satt upp gamla cd skivor och olika snören i olika färger så kommer inte rovfåglar hit och försöker att ta dom.
Bor i hus på landet med sambo tre barn två hundar fyra katter två leopad geckos en degus och höns som senaste tillskottet i djur skaran.

Hampalainen

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 23 jun-14 kl 22:14 »
Ja vi har flera skator som lever rövare här ute :/ Det tänkte jag inte ens på! Brukar katter vara ett problem? Sätter nog ut mina kycklingar i mindre bur kortare stunder fram tills de får flytta in till storhönsen..

Milleboy

• Halland
« Svar #7 skrivet: 23 jun-14 kl 23:28 »
Vet ej hur det är med katter men dom kan ju inte ta sig genom nätet det är väl den går upp på nät "taket"  den skulle kunna ramla ner isåfall våra hundar brysig ite så hundar funkar.
Bor i hus på landet med sambo tre barn två hundar fyra katter två leopad geckos en degus och höns som senaste tillskottet i djur skaran.

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #8 skrivet: 30 jun-14 kl 13:23 »
Jag har också problem med hur jag ska göra med kycklingarna, har två gånger testat att ha dem i en bur, men båda gångerna har en kyckling lyckats tagit sig ur buren och sedan inte kommit tillbaka, en gång hittade jag en kyckling död utanför buren (buren stod inomhus), men nu har två helt försvunnit när jag haft buren utomhus:( Jag förstår inte varför de sticker från sin mor. Jag har också haft dem i hönsgården men då när kycklingarna blev lite större så var de nästan alla utanför och bara mamman var inne. Vid sådana här tillfällen känns det lättare att ha dem fritt, men man blir också orolig om man har dem helt fritt på gården för katter, fåglar och annat.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 30 jun-14 kl 13:42 »
Jag kör på det naturliga och då får man räkna med lite svinn, mina nykläckta går ut med dom andra i flocken.
Går dom andra hönsen fritt, så går även kycklingarna fritt.  Det är hönans och tuppens jobb att hålla koll.

Har nu två förvirrade flockar varav den ena har drabbats av Gladan mitt framför mej och den andra flocken saknar en kyckling av okänd anledning.

Då det finns skator, katter, hundar, fler glador och säkert nån kråka runt tomten så är ju livet alltid lite ovisst för dom små.
Mina katter ser ju lite lömska ut ibland och jag försöker vara lite pedagogisk med några stenar men det bästa är ju att hålla dom mätta på kattfoder någon vecka till.
Så jag har blivit av med 2 kycklingar men har13 kvar, vilket jag klassar som godkänt. Men det är ju några veckor kvar innan katterna slutar titta lömskt på dom.
Det är aldrig för sent att ge upp.

annepanna

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 01 jul-14 kl 07:00 »
Jag skulle inte våga lita på min katt. För henne är kycklingar definitivt byten.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Sotlugg

• Finland
« Svar #11 skrivet: 03 jul-14 kl 19:05 »
Jag kör på det naturliga och då får man räkna med lite svinn, mina nykläckta går ut med dom andra i flocken.
Går dom andra hönsen fritt, så går även kycklingarna fritt.  Det är hönans och tuppens jobb att hålla koll.

Har nu två förvirrade flockar varav den ena har drabbats av Gladan mitt framför mej och den andra flocken saknar en kyckling av okänd anledning.

Då det finns skator, katter, hundar, fler glador och säkert nån kråka runt tomten så är ju livet alltid lite ovisst för dom små.
Mina katter ser ju lite lömska ut ibland och jag försöker vara lite pedagogisk med några stenar men det bästa är ju att hålla dom mätta på kattfoder någon vecka till.
Så jag har blivit av med 2 kycklingar men har13 kvar, vilket jag klassar som godkänt. Men det är ju några veckor kvar innan katterna slutar titta lömskt på dom.

Får nog lov att göra som du å köra på den naturliga vägen, våra småkycklingar har bott i ett hus i hönsgården så resten av ligan har sett å hört dom, dom har en underbar Hönsmamma till mor som tar väl hand om dom små  :) Nu idag så delade jag av hönsgården så att dom små kunde få gå ute å picka i det fria, vilket va en underbar upplevelse för dom små  :D å givetvis för hönsmamman oxå. Hade ju tänkt att dom skulle tillbaka till sitt hus men det verkar som om utelivet är mer spännande, så för att resten av ligan ska få komma in å sova så chansar jag med att släppa in dom, är nog mer rädd för killerkatten Lisa (som har tagit allt från möss till harunge å tärna) Jaja, fick lite lugn när jag läste ditt inlägg så nu får moder natur ta över.

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser