Tjuva chili? och andra chilifrågor

Startat av Kanin-Eva, 21 Jun-14 kl 10:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Kanin-Eva

I år ska jag försöka odla chili enligt konstens alla regler. Tidigare år har jag haft några krukor utan att fundera vad som är den bästa skötseln.

Ska man tjuva den eller på annat sätt begränsa antalet frukter?
Jag har satt mina plantor i stora hinkar. Är det bättre att ha dem i mindre krukor? Läste någon tråd om att de växer mer i storlek och lägger mindre kraft på att sätta frukt om de har för spaciöst.
Hur ska jag gödsla?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

melongurka

Tjuva inte dina chiliplantor men bind upp dem på en lång pinne eller i växthustaket när de blir höga. En chili kan lätt bli en meter hög och en halvmeter bred i rätt miljö.Stora hinkar är bra då de som sagt breder ut sig och får kraftigt rotsystem. Vissa säger att man ska ta bort första blomman på både chili och paprika för att få bättre skörd. Jag har provat båda alternativen men märker ingen skillnad. Ge dina plantor lite nässelvatten en gång i veckan. En liter nässelbrygd till tio liter vatten, luktar inte så gott men växterna säger mums. Kom ihåg att känna på jorden i hinkarna  för chili torkar lätt ut och dricker en hel del. Annars är chili lätt att odla och ger stor skörd på lite arbete. Lycka till.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

439 Gäster, 2 användare
Tur-Johan, Aasa