Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut hjälp! Kyckling i trasigt ägg!  (läst 2051 gånger)

09

• -
Akut hjälp! Kyckling i trasigt ägg!
« skrivet: 18 jun-14 kl 21:29 »
Min ruvhöna har fått en kyckling för två dagar sen.
Resten av äggen har inte kläckt så jag skulle öppna dem o se om det ens var några foster i.
I alla utom ett ägg var det bara en sörja. Men i det sista ägget så hann jag bara öppna skalet, men hinnan är kvar, när jag hör att det piper i ägget! Kycklingen lever trots att ägget är kallt (hönan klev av äggen innan idag).

Vad ska jag göra? Kan kycklingen klara att ta Sig ut själv eller ska jag hjälpa den? Eller ska jag lägga den under min andra ruvhöna som har ägg som ska kläckas på fredag?

bsod

• Västmanland
SV: Akut hjälp! Kyckling i trasigt ägg!
« Svar #1 skrivet: 18 jun-14 kl 21:44 »
De brukar inte klara sig om man hjälper dem. Och hjälper man dem är det många som är rätt svaga individer som inte borde klarat sig. Darwin hade nog rätt...

Jag hade lagt in det under den andra hönan och hoppats att den inte kläckts p.g.a. låg temp / felakig ruvning, och att det inte berodde på att det är en svag liten rackare.

09

• -
« Svar #2 skrivet: 18 jun-14 kl 21:50 »
Ok, jag la det under den andra hönan nu. Men jag hoppas att den kläcks ändå. Känns som att det är mitt fel ändå för att jag pillade upp ägget. Ska aldrig mer göra så. :(

bsod

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 18 jun-14 kl 22:16 »
Det är på misstagen man lär sig, men det är jobbigt förstår jag.

09

• -
« Svar #4 skrivet: 19 jun-14 kl 07:05 »
Nu gick jag ut och kollade under hönan. Kycklingen lever men har inte kunnat ta sig ut mer. Jag vill hjälpa den stackarn. Hur ska jag göra? Jag har värmelampa så jag skulle kunna ha den inne. Kan jag öppna ägget försiktigt?

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 19 jun-14 kl 10:17 »
Öppna så den kan få ut huvudet och låt den om den kan att sparka sig ut resten själv, då kan det gå bra men hjälp den inte helt, de behöver få kämpa lite annars verkar de bli ännu svagare, om det bara beror på kyla att den inte kläckts ännu så kommer den att kunna ta sig ut. Lycka till

Teresa

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 19 jun-14 kl 21:42 »
Jag hade en nybörjarhöna som blev rädd och skenade iväg när äggen började kläckas. Hjälpte fram tre kycklingar, som blev fina hönor. Så visst går det! Om de inte ligger under höna torkar hinnan, och det blir svårt att ta sig ut själv. Blir lite orolig att det ska störa din andra hönas ruvning när det kommer en kyckling, men har ingen erfarenhet av det.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 19 jun-14 kl 22:26 »
Det är nog nödvändigt att fukta hinnan.
Om den kläcks under den andra hönan, så bör den flyttas så snart som möjligt,  annars kommer hon att snart gå ut med kycklingen och sluta ruva.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser