Gröna linser

Startat av Nena, 16 Jun-14 kl 12:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nena

Fick en idé när jag såg på mina linsgroddar och stoppade ned tolvstycken i jorden för att se om de gror upp. Någon som vet något om det går att odla? Bor på Bohuskusten.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Anders S

Ja, det kan gå. Förmodligen delvis sortberoende. Dessutom vill linser ha lätt, kalkhaltig jord, gärna åt det torrare hållet, samt (tror jag) gott om ljus. På fetare och särskilt blötare jord, samt i måttligt solbelysta lägen, kan de få stora problem med ogräs.

kurt

Det finns ett examensarbete från SLU:s trädgårdsingenjörprogram som tittar på möjligheterna för odling av olika baljväxter i Sverige, även linser

http://stud.epsilon.slu.se/1448/1/nilsson_c_100622.pdf

MissT

Jag odlar Gotländska linser och det går bra här i zon 4. Förra året provade jag även att så gröna linser från affären. Det gick bra, men dom Gotländska gav mer.

Anders S

De gotländska är ju så små!

Jag tror inte zon spelar så stor roll, men det är klart att alltför kallt klimat bör det nog inte vara. Jag har lyckats bra i zon 4 och misslyckats i zon 3.

Hur tröskade du? (Eller har jag redan frågat dig det?) Mina är till stor del fortfarande otröskade efter 15 år (!), i väntan på att jag ska fortsätta linsodlandet, nu på ny plats, och i väntan på att jag ska ordna lämplig tröskanordning. Men mattpiska mot lämpligt underlag ska nog fungera.

MissT

Jo, dom är ju något mindre. Önskar jag hade något bra tips om hur man tröskar. Jag har gjort det för hand, lite då och då. Har inte odlat så mycket.

Anders S

Jag odlade några tyska lantsorter som är större än Gotlandslinsen. De var såna linsformade grön-bruna linser. Köpte dem från Dreschflegel. De var svårtröskade. Kanske andra linser är lättare att tröska.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

556 Gäster, 3 användare (1 Dolda)
Markus_00, Vagabonde