Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny rävattack - nu ingen tupp - vad göra?  (läst 1029 gånger)

The Poacher

• Uppland
Ny rävattack - nu ingen tupp - vad göra?
« skrivet: 15 jun-14 kl 22:01 »
Så dök det upp en räv igen och en höna och vår tupp rök  >:(

Har sexton kycklingar på ca tre veckors ålder så där lär jag hitta ett gäng tuppar, men det hjälper mig inte så mycket idag. Vad tror ni, klarar sig sju hönor utan tupp tills jag valt ut en från de nya kycklingarna?
Vad är risken?
Har idag sju hönor som gått tillsammans länge, men under ledning och översyn av två tuppar, och efter en rävattack en tupp och nu attack igen ingen tupp... Kommer det att funka?

Luff

• Västergötland
SV: Ny rävattack - nu ingen tupp - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-14 kl 23:03 »
Om du inte har genbank så skulle jag fixa en tupp så länge. Ungtuppar behöver ha en äldre tupp som fostrar. Ett gäng ungtuppar som ska börja tjafsa med hönsen gu vet hur länge innan det blir någon ordning på flocken. Och räven kommer ju att kunna ta ännu mer höns om ingen vaktar.
//Luff

The Poacher

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 16 jun-14 kl 13:43 »
OK, tack för tipset. Och visst behövs en tupp som varnar... Igår så fick vi syn på räven som stod bara några meter ifrån en höna och gjorde sig beredd att anfalla. Ren tur att vi fick se den och framförhållning att bössan var framtagen så att den fick göra sitt. MEN hönan bara stod där och tittade på räven. Den kockade lite men försökte inte fly utan stod snällt och tittade på räven som bara var fyra fem meter ifrån henne.
Våra tuppar har tidigare varnat som bara den för rovfågel och räv, men hönan fattade inget...

wahlgrens

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 jun-14 kl 21:21 »
Var bor du nånstans? Jag har en ungtupp som gärna flyttar, annars blir det huggkubben för honom. Han är ca 5 månader, och kan väl anses som ganska vuxen. Honom får du om du hämtar honom. Han är blandras av okänd sort. Bor på Väddö.

Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 1 användare
Alex Dombrowski

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser