Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sågverksmotor, kan jag få tillräckligt med kraft ur en personbilsmotor?  (läst 5793 gånger)

Ett svart får

• Bohuslän
Det där med elektronik och motorstyrning behöver inte vara något problem. Ofta är det bara en kontakt med något tiotal stift att hålla reda på ändå, det kan vara ström, start, laddningslampa, oljetryckslampa och några till. Ungefär samma som på en gammal B18 alltså. Det är först på de nyare bilarna som hela bilen är integrerad med can-bussar och annat, och man får felkoder för att ABS-givare, klimatsystem och annat inte "svarar". Men även de går att programmera om, för den som har kunskap och utrustning.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Jag var och provkörde en mb250d i dag.
Upplevde som som trött, sannolikt mer än 0,7l milen vid  vanl landsvägskörning, >50000mil, okomplicerad, kanske skulle gå att sätta en kraftuttagstapp direkt på kardanaxeln och ersätta traktorn rakt av? Billig!

Vws 90hp tdi funderar jag på, det finns gott om donatorer till billigt pris. Framhjulsdrift,motorstyrning, startspärr osv. känns som svårigheter.

Vad var det för årsmodell på mercan?

Startspärrsvårigheter bör du slippa ifrån om du får tag i en tillräckligt gammal VW. Nu är jag inte hemmastadd i detalj på hur det är löst på de motorerna, men på Peugeot/Citroën med mekanisk dieselpump (t ex XUD och DW-motorer) påverkar ev startspärr bara den vanliga stoppmagneten, så har man gott om tid på sig för att få loss plomberade plåtkåpor mm så är det inget större problem att överlista den.  Den elektroniska styrningen på vissa DW-motorer har inget med startspärren att göra, och den samarbetar inte heller med någon annan elektronik i bilen så det bör inte vara något större problem att få den att sköta sig själv.

Jag har en känsla av att personbilar fick startspärr några år innan det kom på transportbilar av olika slag. Det kan röra sig om ca 1995 respektive 1999.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
merca från -93
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

• Bohuslän
Jag hade en gång en mercedes från just det årtalet med den dieselmotorn, fast min hade turbo också. Bra motor, men inte fantastiskt bränslesnål eller pigg jämfört med nyare maskiner. En riktig evighetsmaskin, som alla gamla mercadieslar. Ingen besvärlig elektronik eller annat som kan krångla.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
Bra motor, men inte fantastiskt bränslesnål eller pigg jämfört med nyare maskiner. En riktig evighetsmaskin, som alla gamla mercadieslar. Ingen besvärlig elektronik eller annat som kan krångla.
precis min uppfattning, men räcker den till sågverket?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Rubensgården

• Gäst
Om du kan se gaspådraget (det faktiska på regulatorn) när du kör traktorn skulle du kunna belasta traktorn med sågen och sen jämföra mot elverk för att mäta effekten. Därefter är det bara att räkna ut om effekten räcker till din såg. En personbilsmotor är inte byggd för stationär drift och motorrummet den är i påverkar temperaturen på motorn. Har man koll på alla temperaturer borde inte detta vara något problem. Kanske får man sätta dit oljekylare. Det är mycket prat om vridmoment. Det är en statisk kraft som är ointressant. Vridmoment gånger vinkelhastighet ger effekt. Det är däremot viktigt. Du måste alltså veta vid vilket varvtalsområde motorn ger mer effekt än du behöver. Att ligga nära max tror jag blir svårt. För att motorn ska orka återuppta förlorade varv behövs marginaler. Gigantiskt svänghjul är en lösning. Pratade med en person som satte i en B30 i en T31 traktor. För att få det hela att passa bultades originalsvänghjulet på B30 motorn. Resultatet blev enligt honom ostoppbart. /Jan
« Senast ändrad: 26 jun-14 kl 10:06 av Rubensgården »

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser