Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bromsbelägg/kloss lossnat!!  (läst 10551 gånger)

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
bromsbelägg/kloss lossnat!!
« skrivet: 13 jun-14 kl 10:18 »
hej...

backade ut ur tomten när det rasslade till...på marken hittade jag ett bromsbelägg till skivbroms.
på verkstan säger dom att om man kör försiktigt (inte så långt) och inte bromsar så mycket så finns det chans att man kan rädda bromsen och bara byta backar och skiva.
men jag är orolig att jag redan bromsat lite och nu när jag ska köra dit den undrar jag om det finns nått knep för att inte delar ska åka ut (kolven?) eller är det kört?
kanske ta bort hjulet och göra nått?

inge bra detta då jag ska med färjan på tisdag

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: bromsbelägg/kloss lossnat!!
« Svar #1 skrivet: 13 jun-14 kl 10:32 »
hmmmm.   
det går att köra men det räcker att du behöver bromsa hårt och tvekar för att du har ett kass ok för att du skall ha en svår olycka på halsen.
ordna en transport med bärgare eller på släp.
Alternativt knackar ihop bromsröret plattar till det eller om det är en slang viker den kört hem med sådana lösningar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 14 jun-14 kl 18:30 »
Det bästa är ju om man kan reparera på plats (åtminstone provisoriskt) utan att överhuvudtaget flytta bilen. Ett bromsbelägg borde inte kunna ramla loss av sig självt utan att någonting redan har gått sönder i bromsoket.

För att koppla bort oket är det bästa om du kan lossa en bromsledning i den matande änden och där skruva i en passande plugg (vad som helst som råkar ha rätt gänga, ofta M10x1 eller M12x1 på någotsånär moderna bilar, vanlig M8 på äldre Citroën, på äldre bilar av andra märken kan det vara nästan vilka konstiga gängor som helst på bromsrörsnipplar), då har du åtminstone broms kvar på bilens övriga hjul.
Om inte det är möjligt så kan du oskadliggöra den bromskrets som det trasiga oket ingår i, enklast genom att öppna luftnippeln på det bromsoket  och pumpa med bromsen tills det är tomt i den sektionen av bromsvätskebehållaren och inte kommer ut någon mer bromsvätska .   Tänk dock på att i det fallet så blir du troligen av med bromsverkan på ytterligare ett hjul.

Om bilen har bra handbroms och du har kort sträcka till verkstaden så kan du möjligen köra sakta och försiktigt utan att röra fotbromsen alls, använd bara motorbroms och handbroms.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #3 skrivet: 14 jun-14 kl 19:39 »
Sliter man ner beläggen så dom är helt rena så kan dom med lite otur trilla bort.  Har hänt mig vid 100 km /tim och kraftig inbromsning. Dock inte när man försiktigt backar ut från garaget :-) .  Varför inte helt enkelt hissa upp bilen och byta belägg?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 14 jun-14 kl 21:17 »
Om ett utslitet belägg trillar bort av sig självt så måste nästan även bromsskivan vara mer än utsliten. Eller också har någon monteringsdel för belägget ramlat bort.
Ett annat fall där sånt här kan hända är om någon klåpare har bytt bromsskiva eller ok och förväxlat delar som hör till ventilerade respektive icke ventilerade skivor. Om det går riktigt illa kan ett belägg kila fast sig mellan ok och skiva så att hjulet låser sig.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 14 jun-14 kl 21:34 »
Min syster tappade ett bromsbelägg på en mazda 626 en gång, och fortsatte köra ett tag med kolven i direktkontakt med skivan, det bromsade väll inte helt bra och skrapade en del också  ;D

Hans Andersson

• -
« Svar #6 skrivet: 14 jun-14 kl 21:42 »
. Om det går riktigt illa kan ett belägg kila fast sig mellan ok och skiva så att hjulet låser sig.

Japp, det var vad som hände.. Dock förlorade belägget kampen mot hjulet och hjulet låste sig inte, utan belägget knycklades ihop till en liten klump.

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #7 skrivet: 14 jun-14 kl 21:44 »
uppdaterar då..

det gick bra...körde bilden till verkstad där vi bytte skivor och belägg...oken hade klarat sig..

beläggen var helt slut, så pass att skivan tagit rikligt med stryk.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 14 jun-14 kl 23:39 »
Då så!  Får man fråga vad det är för bil?

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser