Det bästa är ju om man kan reparera på plats (åtminstone provisoriskt) utan att överhuvudtaget flytta bilen. Ett bromsbelägg borde inte kunna ramla loss av sig självt utan att någonting redan har gått sönder i bromsoket.
För att koppla bort oket är det bästa om du kan lossa en bromsledning i den matande änden och där skruva i en passande plugg (vad som helst som råkar ha rätt gänga, ofta M10x1 eller M12x1 på någotsånär moderna bilar, vanlig M8 på äldre Citroën, på äldre bilar av andra märken kan det vara nästan vilka konstiga gängor som helst på bromsrörsnipplar), då har du åtminstone broms kvar på bilens övriga hjul.
Om inte det är möjligt så kan du oskadliggöra den bromskrets som det trasiga oket ingår i, enklast genom att öppna luftnippeln på det bromsoket och pumpa med bromsen tills det är tomt i den sektionen av bromsvätskebehållaren och inte kommer ut någon mer bromsvätska . Tänk dock på att i det fallet så blir du troligen av med bromsverkan på ytterligare ett hjul.
Om bilen har bra handbroms och du har kort sträcka till verkstaden så kan du möjligen köra sakta och försiktigt utan att röra fotbromsen alls, använd bara motorbroms och handbroms.