Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många stickor behöver man?  (läst 4595 gånger)

Jennuska

• Gäst
Hur många stickor behöver man?
« skrivet: 10 jun-14 kl 14:32 »
Jag ska sticka en tröja och i beskrivningen står det att man ska ha rundstickor av samma storlek men med olika längder. Funkar det att köra på den längsta längden eller måste jag köpa båda?

olivia.k

• Jämtland
SV: Hur många stickor behöver man?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-14 kl 14:47 »
Vad konstigt. Hur mycket skiljer det sig i längden? När jag stickar brukar rundstickan vara på 80cm och när jag stickar armarna använder jag strumpstickor. Är det för armarna det står du ska ha en kort rundsticka, i sådana fall kan du ta strumpstickor lika gärna. Man kan inte sticka armarna med 80cm lång sticka.

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #2 skrivet: 10 jun-14 kl 14:52 »
Det beror på vilken funktion de båda stickorna ska fylla. Svårt att säga utan att läsa mönstret.
Om jag bara gissar skulle jag säga att de går att sticka tröjan på bara den längsta längden, men om man ska sticka t.ex. bål och en ärm tillsammans och andra separat (skum design, men det finns ju allt möjligt) så skulle man i alla fall behöva två olika stickor.
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

Jennuska

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 jun-14 kl 15:15 »
Tack för svar! Efter att ha tragglat mig igenom beskrivningen på engelska, verkar det vara när man kommer till kragen som man ska byta till kortare, 40 cm. Men då kör jag på 80 hela vägen. 

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #4 skrivet: 10 jun-14 kl 15:29 »
Ja, då menar dom bara att den kortare stickan gör det bekvämare att sticka halslinningen.
I så fall kan du lika gärna använda den lång rundstickan och använda magic-loop teknik.
http://www.garnstudio.com/lang/se/video.php?id=120
(du kan börja titta ca 2 min in i videon, eftersom du inte behöver lägga upp när du kommer till kragen).

Det är inte svårt och numer använder jag hellre magic loop på långa rundstickor än att byta till korta.
Lycka till.  :D
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

LimJans

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 10 jun-14 kl 15:48 »
Ja, då menar dom bara att den kortare stickan gör det bekvämare att sticka halslinningen.
I så fall kan du lika gärna använda den lång rundstickan och använda magic-loop teknik.
http://www.garnstudio.com/lang/se/video.php?id=120
(du kan börja titta ca 2 min in i videon, eftersom du inte behöver lägga upp när du kommer till kragen).

Det är inte svårt och numer använder jag hellre magic loop på långa rundstickor än att byta till korta.
Lycka till.  :D

Samma här, kör också magic loop och använder 80 cm rundsticka till allt från tröjor till bebisraggsockor  :P

FårEtt

• -
« Svar #6 skrivet: 11 jun-14 kl 16:54 »
Ni som gillar denna metod, är det för att ni har något emot strumpstickor?

Jag hade klart föredragit det. Men så tycker jag också om strumpstickor, tom bättre än vanliga "fram-och-tilbaka"stickor.
Har faktiskt funderat på om det finns "extralånga" strumpstickor. Exempelvis till en mössa som är lite för många maskor.
Är det någon som har stött på det?

Kan se poängen med magic-loop också, just för att inte behöva köpa massvis av olika längder t.ex. en tröja smalnar av, men fortfarande har för många maskor för strumpstickor.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 11 jun-14 kl 17:38 »

Ni som gillar denna metod, är det för att ni har något emot strumpstickor?

Många har för dålig motorik för strumpstickor men lär ju inte gälla någon här. Jag är textillärare och många elever fixar att sticka mössor på rundsticka men sen när de måste byta till strumpstickor på slutet får det stora problem och fixar oftast inte det. Ungdomarna har till och med svårt att förstå i vilken ordning de ska ta stickorna, och stickar i fel ordning så det blir ett enda trassel.

PantaRei

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jun-14 kl 17:52 »
För ett tag sedan fick jag nog av att skaffa nya rundstickor i behövliga längder och storlekar så jag köpte ett set med stickor med utbytbara kablar. Jag gillar dem jättemycket, bara att byta till kortare kabel vartefter och man kan lämna maskorna hängande på kabeln om man vill sticka något annat med samma stickor. Jag tycker inte om magic loop utan föredrar kortare rundstickor men det är ju upp till var och en vad man tycker fungerar bäst.                                                                     Innan rundstickan uppfanns så stickade man runt på strumpstickor, läste just att det behövdes 15 strumpstickor för en tröja. Så om du har problem att få strumpstickorna att räcka till bara använd fler, det finns inget som säger att man måste använda just fyra stycken.   

LimJans

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 11 jun-14 kl 18:34 »
Jag använder rundsticka till allt just för att slippa hålla på med vassa strumpstickor som lätt glider ur när man har stickningen i väskan. Jag gängar av själva stickan från rundstickan och gängar på en stopp-plutt, så håller alla maskor sig på plats under transport.

Har köpt en KnitPro-set, då har jag alla stickstorlekar från 3.0 till 10.0 med lösa "sladdar" till, bara att gänga ihop önskad sticka och önskad längd.

Smajsan

• -
« Svar #10 skrivet: 14 jun-14 kl 10:05 »
Jag har sånna löstagbara rundstickor och dom är riktigt bra. Men till vissa garn funkar dom inte alls.
Det blir segt som bara den så jag fick ta en vanlig rundsticka som var av metall. Det verkar vara för det är plast i dom löstagbara stickorna. Det var acrylgarn som inte gick.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser