Hejsan
NU är det dags för mig att kliva in här. Har varit hönsägare (eller ägd av hönsen) och medlem här några veckor. I förrgår kläcktes ett av våra ägg och en dunig filur kikade ut. Ett av de andra äggen hade ett hål och en filur som satt där och pep för fullt. Igår morse hördes den mindre och verkade mindre angelägen om att ta sig ut så jag beslöt att vi skulle livrädda. Vet ju av vad jag har läst här att man ska försöka undvika detta men hinnan som syntes verkade ha torkat fast på kycklingen. Vi såg ingen annan råd. Det hela gick vägen. Minsting fick ligga under vår skäggagams värmelampa en stund (under sträng uppsikt och i inbrottsäker lådda). Efter en timme kunde den så flytas ut till mamma Höna igen. Efter ytterligare någon timme hade den rest sig och börjat förflytta sig under henne.
Just det, ett av de resterande äggen verkade vara obefruktat och i det sista låg det en död kyckling. Trist.
Jag vet också att de lever på gulesäcken det första dygnet...eller kanske dygnen.
NU till vårt dilemma.
Inne i hönshuset har mammahöna och de två kycklingarna egen kupeé. Kompostgaller ihopsatta till en liten bur. Den håller de två andra hönorna på avstånd. De ville gärna ligga i Mammahönans rede och har tom knuffat ut ägg i kampen om redet.
1. Hur länge behöver familjen skyddas så?
2. När kommer kycklingarna börja flytta sig utanför redet? Då kommer de ju också kunna springa ut ut "buren". Hur gör jag då?
3. När MÅSTE de börja äta och dricka? Det finns bebissäkert vatten och mat inne i buren men de tar sig ju inte ur redet ännu. När de väl gör det lär de inte kunna hoppa tillbaka in...
Redet är en vält plasthink som från början satt på ett stativ. Vi flyttade dock ner hinken till golvhöjd när det blev fajt om äggen. Hinken ligger nu stadigt i en plastback där främre kanten är lite lägre än de övriga, dock inte så låg att de kommer i och ur den. Jag kan inte lägga hinken på ströet direkt då rullar den.
Läste någonstans att man kan ge vanligt hönsfoder även till kycklingar men då lite mer söndersmulat. Äter även mamman smått eller kan man servera både och utan risk för de små. Människorsmå sätter ju i halsen men kycklingar är kanske smartare än så haha.
Åh vad jag är lycklig för vår lilla hönsflock. Tre svarta blandrashöns, dv kochin/silkeshöna och så de två kycklingarna som är helt silkeshöns.

hoppas ni har kloka svar!
Det brukar ni ju ha
Hälsningar
Kajzza