Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckta men sen då?  (läst 1690 gånger)

Kajzza

• Halland
Kläckta men sen då?
« skrivet: 08 jun-14 kl 16:06 »
Hejsan
NU är det dags för mig att kliva in här. Har varit hönsägare (eller ägd av hönsen) och medlem här några veckor. I förrgår kläcktes ett av våra ägg och en dunig filur kikade ut. Ett av de andra äggen hade ett hål och en filur som satt där och pep för fullt. Igår morse hördes den mindre och verkade mindre angelägen om att ta sig ut så jag beslöt att vi skulle livrädda. Vet ju av vad jag har läst här att man ska försöka undvika detta men hinnan som syntes verkade ha torkat fast på kycklingen. Vi såg ingen annan råd. Det hela gick vägen. Minsting fick ligga under vår skäggagams värmelampa en stund (under sträng uppsikt och i inbrottsäker lådda). Efter en timme kunde den så flytas ut till mamma Höna igen. Efter ytterligare någon timme hade den rest sig och börjat förflytta sig under henne.
Just det, ett av de resterande äggen verkade vara obefruktat och i det sista låg det en död kyckling. Trist.

Jag vet också att de lever på gulesäcken det första dygnet...eller kanske dygnen.
NU till vårt dilemma.

Inne i hönshuset har mammahöna och de två kycklingarna egen kupeé. Kompostgaller ihopsatta till en liten bur. Den håller de två andra hönorna på avstånd. De ville gärna ligga i Mammahönans rede och har tom knuffat ut ägg i kampen om redet.

1. Hur länge behöver familjen skyddas så?
2. När kommer kycklingarna börja flytta sig utanför redet? Då kommer de ju också kunna springa ut ut "buren". Hur gör jag då?
3. När MÅSTE de börja äta och dricka? Det finns bebissäkert vatten och mat inne i buren men de tar sig ju inte ur redet ännu. När de väl  gör det lär de inte kunna hoppa tillbaka in...

Redet är en vält plasthink som från början satt på ett stativ. Vi flyttade dock ner hinken till golvhöjd när det blev fajt om äggen. Hinken ligger nu stadigt i en plastback där främre kanten är lite lägre än de övriga, dock inte så låg att de kommer i och ur den. Jag kan inte lägga hinken på ströet direkt då rullar den.

Läste någonstans att man kan ge vanligt hönsfoder även till kycklingar men då lite mer söndersmulat. Äter även mamman smått eller kan man servera både och utan risk för de små. Människorsmå sätter ju i halsen men kycklingar är kanske smartare än så haha.

Åh vad jag är lycklig för vår lilla hönsflock. Tre svarta blandrashöns, dv kochin/silkeshöna och så de två kycklingarna som är helt silkeshöns.

:) hoppas ni har kloka svar!
Det brukar ni ju ha
Hälsningar
Kajzza

karsan

• Södermanland
SV: Kläckta men sen då?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-14 kl 17:26 »
Några ideer: Har du stenar eller stora vedklampar kan du nog hindra hinken från att rulla.

Jag ger både smått och stort i matväg till nya hönsfamiljer. Bra att bara ge lite i taget, mamma och barn sprätter och kliver i det. F.ö kan små kycklingar svälja förvånansvärt stora maskar.

Jag tror inte det är bra att nyfödda kycklingar går dit mamman inte kan följa efter (genom kompostgaller).  I såna fall klär jag kompostgallret med nät eller dylikt - gammalt lakan om jag inte hade annat.

Jag låter en ny mammahöna vara i eget utrymme, på halv till hel kvadratmeter yta i en vecka cirka.  Sedan gå med resten av flocken. Men helst att kycklingfamiljen får extra proteinfoder varje dag, genom att låta dem vara för sig själva en stund i hönsgård/hönshus eller så när det serveras.

Kajzza

• Halland
« Svar #2 skrivet: 08 jun-14 kl 21:17 »
Tack för ditt snabba svar.
Jag var ute innan och fixade fram 2 stora trekantiga stenar. Blev perfekt att stötta hinken med.
Imorgonbitti kommer jag att säkra kompostgallerburen med putsnät. Resten av hönsgården är säkrad bara den delen  jag var tveksam på om det behövdes.
Nu är jag betydligt lugnare haha tänk vad man kan få hjärnsläpp ibland när frågorna blir för många.

Så otroligt söta de är de små när de sitter hos mamma och kikar fram under vingen.
:)

Proteinfoder...nu får jag göra en ny sökning ser jag :)

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 08 jun-14 kl 22:19 »
Kycklingarna kläcktes för 2 dar sen och har fortfarande inte fått mat? Ge lite uppblötta havregryn eller keso, eller vad som helst som de äter. Ställ fram vattenskål. Låna en bok om höns.

De ligger i en hink som de inte kan hoppa in och ut ur och tar sig inte till maten? Varför så himla komplicerat? Låt dem ligga i ett rum själva med hö på golvet och höna-morsan lär sova på golvet med kycklingarna under sig. Varför rede, har hon inte ruvat klart än? Finns det okläckta ägg? Sen, bygg en triangelhus/hönshus att ha utomhus så de stackars liven får lite solljus och kan käka gräs. Där kan hönan och kycklingarna bo en vecka eller så.  Vadå kompostgaller, vad är det för nåt? Kycklingar ska inte kunna lämna en bur samtidigt som morsan är fast innuti. Hittar de inte tillbaka till natten kommer de frysa ihjäl.
XXXXXXXXXXXX
« Senast ändrad: 15 aug-14 kl 11:50 av Sirpa »

Kajzza

• Halland
« Svar #4 skrivet: 08 jun-14 kl 23:54 »
Ojdå det var ett vasst inlägg. Du har nog missuppfattat en del.
Mat och vatten har de haft hela tiden. Hönan har blivit matad inne i redet av mina barn så även där har funnits en del i utkanten (men det är kanske fel det med) . Jag trodde inte att de kunde äta det. De har ännu inte lämnat hönans värme.
De ligger INTE nedstoppade i en hink som de inte kan komma ut ifrån....
De ligger kvar i ett varmt ombonat rede som hönan valde och det är väl...trodde jag....mest naturligt att de är kvar där alla tre. Redet (som råkar vara en hink av plats för hygienens skull) är nu nedflyttat till marken.
Andra djurfamiljer överger inte sitt bo dagen efter ungarnas födelse. Eller är höns lite speciella?

Tack för piken om hönskurser...nu vet jag att detta inte var något forum för mig.

:(

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 09 jun-14 kl 06:49 »
Höns överger sitt bo.  De är s.k. borymmare, liksom många andra fåglar med välutvecklade ungar. Mor och barn ger sig ut för att söka föda tillsammans så snart  honan anser kullen färdigkläckt, och ungarna "kommit på benen". Detta är det naturliga, i naturen finns ingen mat  i  eller intill boet.
Vi kan fördröja det något genom att ge mat och stänga in hönan, men efter några dygn slutar hon ruva även om hon är kvar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

stina j

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 09 jun-14 kl 07:39 »
ibland har jag gett hårdkockt ägg mosat med lite mjöl det tycker kycklingar om. har Du bara tre höns och dom är snälla mot varandra behövs nog inte kompostgaller. den största risken är nog vattenskålar. vi har en höna med två kycklingar dom låg i boet varje natt tills de kunde flyga upp på pinnarna.

karsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 09 jun-14 kl 08:18 »
Jag tror det är bäst att ta bort ruvredet och ge ren plats till mamma & barn så fort hon har lämnat det. Man hör en del om ohyra som älskar ruvande hönor - inte för att mina höns har varit drabbade dock.

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #8 skrivet: 09 jun-14 kl 10:17 »
Stina,kan jag fråga en sak? Jag vet inte ett dyft om höns så jag frågar dej om det du skrev för att få mer kunskap,ok.Är det verkligen ok att ge hönsen *sin egna avkomma*-ägg ! Det låter lite som skandalen om *mul&klövsjuka*! Eller har jag fel? Jag är*inte*sarkastisk nu i min fråga utan jag undrar för att det är mycket bra och upplyftande med detta forum för att berika sin intelligens på mycket och många områden.Jag har 2 hönsböcker men dom är ju åxså skrivna av människor, ochså har jag säkert egna iaktagelser när jag skaffar hönsen som är viktiga att diskutera för att djur ska få bästa möjliga omvården.Tack för era tips och råd

stina j

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 09 jun-14 kl 23:28 »
hönsen själva tar hand om ägg som går sönder, värps under natten och krossas mot golvet, ägg är ju mycket nyttigt innehåller vitaminer allt man behöver så en bra start tycker jag till en seg kyckling att komma igång. har inte tänkt på att det kan vara omoraliskt. jag menar att ge först så dom börjar äta. de flesta hönor klarar sina kycklingar bra fast de går tillsammans med de andra hönsen men det är gott om plats och på dagarna är många ute. är det stökigt vid fodring och öppning håller kycklingmamman sig undan i något hörn. en del tar ut kycklingarna andra dagen men de flesta väntar någon månad, har en rosbuske utanför dörren där kan de ligga och sola i skydd av grenar. uttrycket kycklingmamma är verkligen beskrivande så duktiga dom är att ta hand om sina barn.

Kajzza

• Halland
« Svar #10 skrivet: 10 jun-14 kl 17:23 »
Åh det är så kul med hönsen! Jag har gått hela mitt vuxna liv tills nu...med att tycka att höns är smutsiga och lite läskiga. Men ju mer tid jag tillbringar med dem desto roligare är det. Undrar vad grannarna tänker när jag sitter och pratar med hönsen på dagarna haha.
Kycklingarna mår fint. De äter, dricker, pickar och sover. Mamma höna är jätteduktig och som du skrev Stina...en riktig hönsmamma.

Jag återkommer nog när frågorna hopar sig igen :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser