Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gallra jordärtskockorna?  (läst 1477 gånger)

hustran

Gallra jordärtskockorna?
« skrivet: 06 jun-14 kl 13:16 »
Jag har ett väl tillbommat land med skockor (plank omkring) i vintras så märkte jag att en hare krafsade upp skockor och åt rätt mycket. Nu visar det sig att en sida av landet formligen sprutar upp blast, väldigt tätt. Bör jag gallra eller spelar det ingen roll? Blir de knöligare om de kommer så tätt? ???

christelle

• Blekinge
SV: Gallra jordärtskockorna?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-14 kl 14:27 »
Det spelar ingen större roll för knöligheten hur tätt de står, det är nog sortberoende hurpass knöliga de är, tror jag, men de blir större om de får bättre plats att bre ut knölarna. Du kan väl gallra lite lätt genom att äta upp en del av de som är störst och sätta ner småttingarna igen så de kan växa till sig. Kom ihåg att märka upp var du skördat och lagt ner småttingarna så du inte stör dem i onödan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hustran

« Svar #2 skrivet: 06 jun-14 kl 16:55 »
de har ju kommit upp ca. 3dm. redan, inte kanske så bra till mat då, eller?

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 06 jun-14 kl 22:32 »
Du får gräva upp och kolla hur de ser ut, är det bara smått så är det bara att ställa ner skotten i jorden igen och ge dem en slurk vatten så rotar de sig igen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 2 användare
CathrynO99, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser