Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lufta ur bensintank.  (läst 2635 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

• Blekinge
lufta ur bensintank.
« skrivet: 05 jun-14 kl 07:29 »
hej! jo jag skulle svetsa i hjulhuset vid bensin påfyllningsröret i bakskärmen,och demonterade själva påfyllnadsröret som går till tanken,vidare så slangade jag ur så mycket bränsle som jag kunde och det lucktar och man ser att det "ångar" ur bensin ångor vågar naturligtvis inte svetsa förrens alla ångor är borta (ska även plombera tilloppet till tanken när jag ska svetsa) men man vill ju vara på den säkra sidan, kanske leda en slang med lite lagom tryckluft ner i tanken för att på så sätt vädra ur den snabbare? förslag och ideer tack!

mvh

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: lufta ur bensintank.
« Svar #1 skrivet: 05 jun-14 kl 07:47 »
Egentligen är det säkrare att ha full tank, för då kan det inte smälla. Om du skall vara helt säker så skruva bort tanken eller fyll den med vatten.

Tankar är otäcka, men du skall ju inte svetsa i den, så det går säkert bra.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jun-14 kl 08:50 »
Pratade men min kollega om detta. De hade en trailer ståendes på oljefat när de svetsade varvid ett av faten exploderade och trailern blev luftburen. Inte att leka med med andra ord. Att pumpa ner luft i en tom bensintank är att bygga en potentiell bomb. Fyll tanken med bensin eller helst vatten, istället och tejpa igen eventuell ventilation till tanken. Plocka bort tanken är väl bäst men kanske mycket jobb.
/Jan

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 05 jun-14 kl 10:19 »
Om man inte vill vare sig fylla tanken med vatten eller ta bort den, så kan man istället fylla den med någon gas som inte kan underhålla förbränning (s k inert gas). T ex CO2, avgaser från en bensinmotor, eller vattenånga.  Dieselavgaser är inte användbara för ändamålet eftersom en diesel alltid går med stort luftöverskott så syrehalten i avgaserna är relativt hög.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 05 jun-14 kl 11:31 »
Helt klart smidigt att spola ur tanken med skyddsgas från MIGen eller kolsyresläckaren, men vattenånga fungerar inte så bra. Vattnet kondenserar och lämnar utrymme för bensinångor och luft som kommer in då trycket sjunker.

Är lite osäker på det där med avgaser också. Minns den gången jag fick en dammsugare att smälla när jag hade slangen instoppad i en 142:a med choken utdragen ;D Borde inte funnits syre nog där, men det gjorde det.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 05 jun-14 kl 22:30 »
Helt klart smidigt att spola ur tanken med skyddsgas från MIGen eller kolsyresläckaren, men vattenånga fungerar inte så bra. Vattnet kondenserar och lämnar utrymme för bensinångor och luft som kommer in då trycket sjunker.

Är lite osäker på det där med avgaser också. Minns den gången jag fick en dammsugare att smälla när jag hade slangen instoppad i en 142:a med choken utdragen ;D Borde inte funnits syre nog där, men det gjorde det.

Jo, man bör kanske se till att tillföra vattenånga hela tiden under svetsningen om man ska använda den metoden. Hade det varit på en repövning på den gamla goda tiden hade man väl dragit en slang från kokvagnens lågtrycksångpanna :)

Tror du inte att dammsugaren sög in en del "tjuvluft" förutom avgaserna?  Den borde kunna suga i sig bra mycket större luftflöde än avgasflödet från en B18 eller B20 på hög tomgång.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 06 jun-14 kl 00:04 »
Där löste du nog gåtan med den runda Voltan ;)

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 06 jun-14 kl 10:27 »
lutar nog åt att jag tar väck tanken.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 06 jun-14 kl 10:39 »
Är vettigt på fler sätt. Det kan vara rostskador ovanpå tanken eller annat som ändå behöver åtgärdas. Och har man börjat tänka på att man har huvudet bredvid en bomb så är det lite obehagligt att svetsa där ;)

Micke1

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 06 jun-14 kl 11:54 »
Va jäkligt försiktig med sådant. Sysslat med EX miljö.
Så jag vet vad jag talar om. Man räknar med en vätskefas och en gasfas.
Och det är alltid gasfasen som är Högexplosiv. Kan räcka med en statisk urladdning.
tex från verktyg, kläder eller liknande BOM..  Men en full behållare innehåller inte en gasfas, eller i alla fall en mycket liten sådan fas och är därmed inte livshotande vid en antändning, men snarare brandfarlig. Och bränder går att släcka om man är väl förberedd. Ta tex en invändig bensin pump som har kolborstar och därmed skapar gnistor när den får ström och motorn snurrar. Sitter på de flesta bilar i dag. Händer inget ting då denna befinner sig i vätskefasen. ;) Bensin räknas som högexplosivt. Inte många cl bensin som förångats och med rätt mängd syre så har det samma verkan som dynamit och kan blåsa ut en hel verkstad.
Så tillför aldrig syre. Blåsa tryckluft eller liknande in i en tank är rena idiotin.

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 07 jun-14 kl 08:46 »
nu är tanken bortagen :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 2 användare
matematiker, Vannadal

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser