Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölk som inte vill ysta sig  (läst 5892 gånger)

sannah

• -
Mjölk som inte vill ysta sig
« skrivet: 04 jun-14 kl 17:07 »
I vintras gjorde jag en hel del ostkakor, för att hålla det så billigt som möjligt så körde jag med högpastoriserad mjölk, och till och från så ville inte mjölken separera och ysta sig. Men ibland gick det.

I förrgår så skulle jag göra färskost, lät 1l mjölk bli rumsvarm, hade i 2 msk citron, lät stå, stod i kylen över natten, för jag hann inte ta hand om det, tog fram och lät bli rumsvarm, värmde, inget hände. Hade i mer citron, där citronen träffade ytan så blev det klumpar men inget mer. Denna gång var det vanlig lågpastoriserad mjölk, men jag förstår inte?

Vad gör jag fel? Med ostkakan i julas så gjorde jag efter samma recept varje gång och mätte temperatur noggrant varje gång, diskade ordentligt mellan varven, vad nu det skulle spela för roll. Det är väl ändå bara vätskan som ska separeras från fettet och proteinet? Hjälp?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mjölk som inte vill ysta sig
« Svar #1 skrivet: 10 jun-14 kl 12:21 »
UHT-pastöriserad mjölk ska inte gå att löpa öht, enligt en försäljare på ett företag som säljer löpe och andra osttillverkningsprodukter. Vad gäller vanlig lågpastöriserad mjölk "ska" det egentligen funka att löpa den, men det är inte säkert.
Köp vanlig bonnamjölk istället, om inte mjölkbönder är en utrotad art där du bor, vill säga.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kurt

« Svar #2 skrivet: 10 jun-14 kl 18:20 »
UHT-pastöriserad mjölk är ju inte heller den billigaste mjölken

sannah

• -
« Svar #3 skrivet: 24 sep-14 kl 10:10 »
Det är inte UHT-mjölk jag har använt, bara högpastoriserad. Men jag fick svar på ett annat ställe att mjölk som varit fryst inte kan ysta sig då proteinet förändrats på nåt sätt. det skulle förklara problemen i julas med ostkakan, och att vissa paket av både de låg- och högpastoriserade ystade sig, men inte andra :)

Visste inte ens att det fanns UHT-mjölk i Sverige, var i Tyskland för ett tag sen, och där finns det överalt, men där dricker de inte heller mjölk som vi gör, de använder det mest i maten

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 24 sep-14 kl 12:53 »
Jag har aldrig (inte en enda gång, faktiskt) varit ut för att mjölk som varit fryst inte velat löpa (grädden kan se lite konstig ut, men det påverkar inte ystningen). Jag använder alltid mjölk från mina egna djur, paketmjölken i affären kan mycket väl bete sig annorlunda.
Jag vidhåller mitt köpråd från inlägget här ovanför ;) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

sannah

• -
« Svar #5 skrivet: 25 sep-14 kl 09:22 »
Då kanske pastöriseringen sätter igång nåt som gör att mjölken inte fungerar efter frysningen, knepigt i så fall  :-\

"Tyvärr" bor vi inne i stan (men det gör att vi slipper bil  ;D ) så jag har inga mjölkbönder nära, alla bor en bra bit utanför stan

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser