Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräsmatta full av flygande skalbaggar!  (läst 15236 gånger)

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
Gräsmatta full av flygande skalbaggar!
« skrivet: 02 jun-14 kl 12:02 »
Hej alla,

Hittar inget forum för frågor om insekter/skadedjur, men då jag har odlingsbäddar i gräsmattan så blir det här.

Igår upptäckte jag att gräsmattan kryllar av flygande insekter. Om det är en skalbagge vet jag inte, men det ser ut som en. Sex ben, vingar, svart med guldskimmrande skal. En och en hörs de inte när de flyger, men jag hör ett svagt surrande i bakgrunden från hela svärmen. Surret är mycket svagare än till exempel en humla eller ett bi.

Insekten är ungefär en centimeter lång.

De ser ut att "leka" med varandra, ibland klättrar de på varandra. De ser ut att leta efter pollen, eller annan föda. De kommer fram när gräsmattan är som varmast och försvinner när det blir kallare. De är bara på min gräsmatta och bara på framsidan där jag har odlingsbäddar. De är inte på grannarnas tomter eller på baksidan (mer skugga). Men de är inte i odlingarna utan bara i gräsmattan.

Jag har tre katter och en hund, som vid olika tillfällen har använt gräsmattan som toalett. Jag har även en öppen kompost på en mörk och skuggig gavel av huset och där finns inga insekter.

Är det någon som vet vad det är för insekt?

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Gräsmatta full av flygande skalbaggar!
« Svar #1 skrivet: 02 jun-14 kl 12:34 »
Tyvärr kommer du få en ful gräsmatta. Du kommer ha tjocka vita larver som äter av gräsrötterna sedan kommer fåglarna och rycker bort gräset när de vill äta upp larverna. Kvar blir en jordmatta med torrt gräs på. Brukar vara 2-3 somrar, lämnar kala fläckar som sprider sig. Jag hade ett litet helvete med odjuren tills ankorna åt upp dem. Alla borde ha ankor i trädgårdarna, fin välgödslad gräsmatta och inga sniglar i grönsakslandet ;D

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 02 jun-14 kl 13:39 »
Kan vara såna här du har >>>
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ollonborre
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

« Svar #4 skrivet: 02 jun-14 kl 15:13 »
Tyvärr kommer du få en ful gräsmatta. Du kommer ha tjocka vita larver som äter av gräsrötterna sedan kommer fåglarna och rycker bort gräset när de vill äta upp larverna. Kvar blir en jordmatta med torrt gräs på. Brukar vara 2-3 somrar, lämnar kala fläckar som sprider sig. Jag hade ett litet helvete med odjuren tills ankorna åt upp dem. Alla borde ha ankor i trädgårdarna, fin välgödslad gräsmatta och inga sniglar i grönsakslandet ;D

Enda fördelen är ju att kråkfåglarna på köpet specifikt rycker upp alla mossa!

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 02 jun-14 kl 15:18 »
Har trädgårdsborrar som många andra, aldrig gjort något åt det... tror kråkfåglar plus höns håller dom på lagom nivå. Skador som eventuellt blivit på gräsmattan läker så småningom...

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 02 jun-14 kl 15:30 »
Har haft dem här oxå, det ser ju lite bedrövligt ut ett tag men sen hämtar sig gräsmattan och blir lika fin och tät igen. Och som sagt så åker ju mossan bort och det är bara att kratta upp den.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #7 skrivet: 03 jun-14 kl 17:46 »
Tack för alla hjälpsamma förslag,

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

kurt

« Svar #8 skrivet: 03 jun-14 kl 19:36 »
Oavsett vilken art det är så är larverna högst ätbara, ollonborrelarver har man traditionellt ätit

http://en.wikipedia.org/wiki/Cockchafer

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 jun-14 kl 21:17 »
Oavsett vilken art det är så är larverna högst ätbara, ollonborrelarver har man traditionellt ätit

http://en.wikipedia.org/wiki/Cockchafer

Intressant!

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser