Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brahmakycklingar som går med sin mamma - skydda mot katt?  (läst 711 gånger)

mli79

• Skåne
Det var ju värst vad mina hönor ställer till det för sig den här ruvningssäsongen. Många frågor blir det...

Nu har jag inte mindre än 4 hönor som vill ruva. Inte så kul för mig som vill ha ägg, men de är envisa. (En ruvar i ett tomt rede...) En av mina hönor ställer till det då hon vill byta rede med de andra, och är allmänt aggressiv. Så nu måste jag hitta fler ruvplatser och där kycklingarna kan gå den första tiden tills de är tillräckligt gamla för att säljas alt. ta sig upp till ovanvåningen i hönshuset där de normalt sover.

Jag har en ponnybox över i stallet som hade varit perfekt att hysa in en höna i varje hörn i. Men... det är en sida som blir öppet för katterna att hoppa in på. Mina katter har världens respekt för hönsen idag, vet dock inte hur alla reagerar med kycklingar. Förra året visade de katter jag hade då noll intresse för varken höns eller kycklingar. Hönsen är ju av rasen Brahma, så det är ju ganska respektingivande.

Vad tror ni, kan jag ha kycklingarna med sina mammor utan att skydda helt för katt? Blir jäkligt meckigt att bygga om annars, men måste jag så måste jag.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

annepanna

• Västergötland
SV: Brahmakycklingar som går med sin mamma - skydda mot katt?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-14 kl 07:43 »
Hej! Jag har också Brahmor och en katt. När Märta (katten) fick se kycklingar blev hon som förbytt. Den mysiga familjekatten blev ett rovdjur. Jag fick fort katt- och korpsäkra vår hönsgård. Går det inte att enkelt fixa lite nät? Jag köpte vid ett tillfälle något som kallas rådjursnät och som liknar kycklingnät men som är i plast. Det kostade en slant men är väldigt enkelt att jobba med. Lätt att klippa till i lagom storlek och hållbart. Jag brukar använda buntband att fästa med, då går det lika snabbt att ta bort som att sätta dit och inga vassa ändar som någon kan skada sig på. Lycka till!
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

mli79

• Skåne
SV: Brahmakycklingar som går med sin mamma - skydda mot katt?
« Svar #2 skrivet: 30 maj-14 kl 22:11 »
Ja, jag får nog kattsäkra då.. Jag har vanligt hönsnät (buntband är ju super) men det är så jobbigt att ha och göra med. Ska kolla upp det där i plast, lät ju smidigt!
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser