Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dom lägger inga ägg, varför?  (läst 985 gånger)

Fröken M

Dom lägger inga ägg, varför?
« skrivet: 27 maj-14 kl 16:54 »
Har haft några brahma hönor i en vecka nu. Hos förra ägaren la dom 4-7 ägg/dag. Hos mig har de lagt 3 ägg på en vecka. Jag tänker att de kanske inte känner sig hemma än och att de börjar lägga ägg flitigare när de känner sig mer hemma. Men oroar mig för att de kanske är något fel eller att de kanske tar skada av att de inte lägger ägg just nu... Någon med erfarenhet kring detta?

Nuffield

• Västerbotten
SV: Dom lägger inga ägg, varför?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-14 kl 18:18 »
Jag vet bara att de gånger jag flyttat hönor har det gjort ett uppehåll med värpningen. Ägg som redan var "under produktion" vid flytten kommer dock ut  ;)

Fröken M

« Svar #2 skrivet: 27 maj-14 kl 20:07 »
Ok, ja det förklarar ju att de la tre ägg de första dagarna.
Men hur lång tid tog det innan de började lägga ägg igen?

Fröken M

« Svar #3 skrivet: 30 maj-14 kl 18:55 »
Nu har vi haft hönorna i ca 1.5vecka och bara fått fyra ägg. Dom har tillgång till bra foder, snäckskal och de får beta massa grönt och de får även hushållskompost så som ris, pasta, potatis, grönsaker och frukt. Igår när jag rensade bajs såg jag två större bajshögar, en del av bajset hade samma färg som äggskalen och var slätare än det övriga bajset men det satt ihop med bajset.... Behöver jag oroa mig eller tror ni att de kommer börja lägga ägg snart?

Petras hönsdrömmar

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 04 jun-14 kl 20:02 »
Jag kan tyvärr inte svara på frågan men har samma fråga. Jag köpte tre hönor för några månader sen den ena en vuxen Dvärgkochin har inte börjat värpa. Den andra en unghöna isa brun började för typ två veckor sen medan den andra unga värphybriden inte heller värper. Mest undrar jag väl över när Dvärgkochin ska börja hon är ju vuxen. Jag köpte egentligen två men den andra gav jag till en kompis och den värper. ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser