Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativt flug/insektsmedel??  (läst 1184 gånger)

OliviaJohanna

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Alternativt flug/insektsmedel??
« skrivet: 27 maj-14 kl 12:44 »
Är det någon här som har tips på flug/insektsmedel som man kan göra själv eller är mer "naturligt"  och mildare än vanliga sprayer man köper i lant-affär'n, granngården ect...?

Tänker på mitt sto som har problem med bromsar på magen och juvret. Hon ska föla vilken dag som helst och jag vill ju inte spraya magen med något starkt medel som riskerar att hamna i fölets mun när det kommit och letar efter tutte.

Funderade på om man kunde smörja juvret med något slags fett, olivolja eller kokosfett? Kan det få bromsarna att ge sig och inte vilja sätta sig? Det är sådana där stora lite trekantiga otäckingar också som biter rejält och är ruskigt envisa.. Brukar stå och vifta bort dem när jag kelar med henne men det kan jag ju inte göra dagarna i ända.. Hon viftar ju med svansen för att få bort dem men det är alltid några som biter iallafall...

Har samma problem med hingsten där bromsarna gärna sätter sig på snoppen på honom.  8)  Vill ju inte spraya hans känsliga ädla delar med stark spray, för man vet ju aldrig vad det är i för läskigheter och dessutom ska jag ju betäcka igen sen och då vill jag ju inte att stoet ska få i sig gifter på känsliga slemhinnor..

Tips mottages tacksamt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 2 användare
Oskari, ekoknutte

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser