Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sååå Besviken hela kläcket åt skogen  (läst 1050 gånger)

Vilkhyttan

• Östergötland
Sååå Besviken hela kläcket åt skogen
« skrivet: 27 maj-14 kl 08:57 »
Har haft olika ägg i kläckaren bla ankägg som verkar ha blivit dåligt och dödat alla de andra äggen med i kläckaren  :'( varför, har inte varit med om att alla äggen går åt skogen men när man lyser dem ser det ut så som det kan göra om det kommit in bakterier som en mörk sörja  :P Äggen var Virkonade men vad kan jag göra mer för att det inte ska hända igen... har kläckt ett antal omgångar kycklingar både i år och tidigare år men aldrig varit med om att inte ett enda ägg kläcks nästan 50 ägg åt skogen så klart köpeägg med från bla Isbar som jag velat ha så länge...

Blakken

• Västergötland
SV: Sååå Besviken hela kläcket åt skogen
« Svar #1 skrivet: 28 maj-14 kl 12:14 »
Måste varit ngt konstigt i luften, hade kläck förra veckan och inga av de 40 skickade köpeäggen kläcktes, men mina egna blev kycklingar.

Lillhönan

• Halland
« Svar #2 skrivet: 01 jun-14 kl 21:26 »
Hej!

Ska äggen verkligen virkonas? Jag har hört att man inte ska tvätta äggen för då tar man bort den skyddande "hinnan" som blir från hönan när ägget kommer ut, för att förhindra att bakterier kommer in i ägget. Bara vad jag har fått höra...

Med vänlig hälsning
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 02 jun-14 kl 09:17 »
Nej äggen ska inte tvättas, det gör jag inte heller  :) jag sprayar på Virkon och låter de torka då dör förhoppningsvis de bakterier som ligger utanpå ägget och som kan vandra in i ägget under ruvningen, detta är viktigt när man som jag kläcker ägg ur olika grupper och även köper in ägg utifrån så inte smittor sprids i onödan. Det som hänt här (tror jag) är att ett eller flera ägg dött och bakterier spridit sig från de dåliga äggen till de friska och dödat samtliga ägg i kläckaren  :P tråkigt och dyrt

Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 2 användare
Christina Wallander, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser