Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Namn på tändningsdel,mc-motor  (läst 5117 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Namn på tändningsdel,mc-motor
« Svar #20 skrivet: 31 maj-14 kl 13:42 »
...Verkar inte så blodigt dyrt med prylar till en Yamaha 80-talare bara googla Yamaha moped cdi så kommer man till diverse handlare...Hittade någon form av test på själva tändspolen ....kanske funkar.. Om man bläddrar ner till halva sidan ser man en bild av en klippare och länk till pdf....

http://www.motoculture-jardin.com/forum/detail.php?forumid=3&id=27051&s=testeur

Halte

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 31 maj-14 kl 13:56 »
Tyvärr är min franska obefintlig. Ja jag har med noterat att det inte är idiotdyrt med en cdi-box till äldre Yamaha.. Till och med så billigt att det kan vara värt att chansa och testa.
Men frågan är vad man ska köpa när man inte vet vad det är för motor som sitter på.. Kan vilken cdi-box som helst funka?

Tännlappen

• -
« Svar #22 skrivet: 31 maj-14 kl 14:42 »
Är väl skrivet innan...googla motornummer,finns nummer på cdin,finns nummer på tändspolen,kan ge hint...jämföra bild kanske...Här bild på Hondaprylar småmotor...kollar man bild vänster ser man en mindre spole den har du nog också är väl matarspole till cdin som sitter bakom svänghjulet...Du mätte ju i början av tråden, frågan är om du är säker på att strömmen du mätte kom från den spolen eller ljusspolen eftersom det är en mopedmotor...även kollat så dödarsladd är bortkopplad så inte den spökar...

http://www.motoculture-jardin.com/forum/detail.php?forumid=1&id=30601&page=1

Halte

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 31 maj-14 kl 14:48 »
Nä det vet jag ju iof inte vilken spole det kom ifrån.

Tror jag lägger ned projektet, vad felet än är så kommer det ta mer än mina utsatta 5 timmar i och med att det är så pass bökigt att reda ut vad som strular.

Rullar in den i "bra att ha hörnan" i väntan på en ny motor.

Men tack för alla tips!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #24 skrivet: 31 maj-14 kl 20:27 »
Som jag skrev förut: Ta en titt på motornumret, de första tecknen (bokstäver och/eller siffror) i det talar om vilken modell av moped eller mc motorn hör hemma på.  Exempelvis börjar motornumren på Yamaha FS1 mopeder alltid på 3F1, vilket är någon slags intern typkod för den modellen.

Halte

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 31 maj-14 kl 23:46 »
Jag hittar faktiskt inget motornummer alls

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #26 skrivet: 01 jun-14 kl 08:03 »
Kolla till vänster ovanpå vevhuset.

Tännlappen

• -
« Svar #27 skrivet: 01 jun-14 kl 13:14 »
Nu vet jag inte om handduken är inkastad  :o ...mätte på hondamotorn med cdi två sladd från svänghjulet losskopplade multimetern på acmätning område 20v...mätpinnarna mellan sladdarna i hylsorna...drog snöre mätte hoppande spänning upp till 15volt...ohmmätte fick ca 233 Ohm.. finns ju scheman till Yamaha...stämmer detta schema så koppla loss brun och vitröd från som kommer från svänghjulet och mät där se vad du får kanske bra början...

http://www.idenatet.se/popup_image.php?pID=354

Halte

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 01 jun-14 kl 16:13 »
Ok. Får kanske kolla upp det längre fram. Men idag slutade hydrauliken fungera på traktorn så jag får skifta folus lite med tanke på att höskörden lurar bakom knuten

Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser