Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Namn på tändningsdel,mc-motor  (läst 5120 gånger)

Halte

• Gäst
Namn på tändningsdel,mc-motor
« skrivet: 26 maj-14 kl 22:29 »
Har en gammal flakmoped med en 125-kubiksmotor på, ett gammalt hemmabygge alltså dom jag tänkte se om det gick att sparka liv i. Den har stått utomhus de senaste 6 åren, ostartad, och är med all rätt lite svårstartad.

Efter lite mätande har jag kommut fram till att det verkar komma ström ur motirn iaf när man kickar.. Sedan går kablarna, fyra stycken, till en plastklump och därifrån vidare till tändspolen(en kabel) och tändhatten. Vid tändspolen kan jag inte mäta upp någon ström.
I min värld betyder det då att den där plastklumpen är trasigoch bör bytas.. Frågan är bara vad fasen den heter? Jag har haft namnet på tungan i två dagar men det undanflyr mig..

En annan fundering är avsaknaden av "dödare". Ingenstans finns någon sådan. Jag funderade på om det kan varit något som försvunnit med åren och att dess frånvaro orsakar bristen på ström/gnista?

Micke1

• Skåne
SV: Namn på tändningsdel,mc-motor
« Svar #1 skrivet: 27 maj-14 kl 00:29 »
Hej lite lättare om du tog en bild på grejerna. ;)

Då du inte har batteri så måste det vara en magnettändning då ?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 27 maj-14 kl 07:02 »
Plastklumpen är förmodligen en tändmodul, och den brukar kallas "CDI-box" bland folk som håller på med mc och andra småmotorer.
Det är fullt normalt att du inte kan mäta upp någon spänning vid tändspolen med en vanlig multimeter, tändmodulen skickar bara ut en mycket kort spänningspuls varje gång det ska ges gnista och den pulsen är för kort för att en multimeter ska hinna reagera på den.

Som regel är "dödaren" i sådana tändsystem kopplad så att den kortsluter en av ledningarna mellan svänghjulsmagnet och tändmodul till jord när man vill stänga av motorn. Ibland finns det en särskild ledning från tändmodulen som ska jordas.

Vad är det för fabrikat och årsmodell på motorn?

När det gäller felsökning, så kolla om tändmodulen och/eller tändspolen måste jordas ihop med motorn via skruvhål eller liknande.
Kolla också (ohmmätning) att det inte är avbrott i tändspolens högspänningslindning eller i någon av spolarna på tändplattan.  Ofta finns det dubbla "generatorspolar" varav den ena bara används vid start och den andra vid högre varvtal. "Startspolen" är ofta lindad med extremt tunn tråd och får lätt avbrott. Det är också vanligt med problem i skarvarna mellan de tunna spoltrådarna och utgående kablar från tändplattan. Förutom "generatorspolarna" så brukar det också finnas en s k triggerspole som bestämmer tändögonblicket. I riktigt primitiva tändsystem (typ motorsågar och kinesiska EU-moppar) är det dock inte säkert att man hittar någon sådan.

Om tändmodulen är trasig så går det ofta - med mycket tålamod - att få bort gjutmassan så man kommer åt kretskort och komponenter i den och kan reparera.  En metod som kan fungera är att lägga den i kokande vatten någon timme, vissa gjutmassor mjuknar på ytan då och så kan man pilla bort den yttersta centimetern, den blir ungefär som halvstelnat fönsterkitt. Sedan kokar man en timme till och pillar bort lite mer gjutmassa, osv osv. Ju längre in man kommer desto försiktigare måste man vara för att inte skada något ömtåligt.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #3 skrivet: 27 maj-14 kl 07:10 »
Har du kollat på det gamla hederliga sättet om det är gnista på stiften då?  Får den bensin? Står dom länge brukar förgasarna ärga ihop.

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 maj-14 kl 10:47 »
Ok. Tackar!
Det är en Yamaha 125cc-motor, årsmodell okänd men "äldre", jag gissar minst 20 år.

Ok, så om jag förstår dig rätt så kan det vara så enkelt som tändstiftet då? Ser ingen gnista.. Har ju mätt med en gammal voltmätare vid tändhatten utan att kunna få något utslag, men om det ny inte går att göra kanske det inte är ngt fel mer än tändstiftet i sig själv

Micke1

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 maj-14 kl 15:21 »
Där kan du inte mäta med en volt mätare. :D

Sätt in et finger i tändhatten och kicka lite lätt så får du reda på om det kommer något. ;D

Eller ta av tändhatten från tändkabeln och håll den några mm från gods och kicka, ser du någon gnista då, så  är halva slaget vunnit.
Ofta fel i gamla tändhattar också.

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 maj-14 kl 15:27 »
Testar nog inte med fingret.. :) Det har jag gjort av misstag tidigare och det var tämligen oskönt. :)

Men jag ska testa att skruva bort tändhatten

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 maj-14 kl 21:51 »
Testade med fingret iaf.. Men det var riskfritt för det var stendött.

Det jag skulle vilja kolla nu är ju vid kabeln som går till tändspolen..är det inget liv där heller borde det ju vara den där cdi-boxen.

Men med vad ska jag mäta upp innan tändspolen?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 28 maj-14 kl 00:18 »
På ledningen mellan tändspole och CDI-box hittar du nog inte heller någon spänning som går att mäta med en vanlig multimeter. Möjligen skulle det kunna finnas spänning där om du gör startförsök med tändspolen bortkopplad men det säger egentligen ingenting.

Försök få tag på något som liknar verkstadshandboksuppgifter för motorn, ohmmät spolarna på tändplattan och jämför med börvärdena. Om du inte får tag i några börvärden, så kolla åtminstone att det inte är totalt avbrott i någon spole och att resistanserna inte ändrar sig beroende på vilken polaritet du mäter med eller om du t ex ruskar om motorn eller kickar några gånger mellan två mätningar. Som regel är det frågan om resistanser från kanske 50 till 500 ohm.  Om du får ostabila mätvärden så brukar det bero på dåliga skarvar mellan spoltråd och kablar till tändplattan, dvs ofta möjligt att reparera.

När det gäller tändspolen så är nog primärlindningen mycket lågohmig, 0,1-0,5 ohm. Sekundärlindningen har nog mellan 1 och 10 kohm.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #9 skrivet: 28 maj-14 kl 08:37 »
Man kan ju också ställa sig frågan : Gick den när den ställdes?  Eller ställdes den för den inte gick?  Jag vet inte hur troligt det är att en sån där box går sönder av sig självt när motorn står stilla i några år?  Däremot finns det ju en uppsjö saker som kan tänka sig att lägga av på grund av stillestånd.

Halte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 maj-14 kl 08:47 »
Jo den kördes för egen maskin till platsen där jag hämtade den.

Det där med att mäta vid tändplattan känns lite överkurs.. :) hade hoppats på att man enkelt kunnat fastställa om det är cdi-boxen eller tändspolen som krånglar.

Micke1

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 28 maj-14 kl 15:02 »
Fixa en lysdiod med ett litet motstånd detta för den tål inte så många volt. och koppla in den innan tändspole,
efter och före cdi boxen kicka och se blinkar lysdioden till då ?  :)

Det ena benet till chassi och det andra till mät stället.

Har du liv innan boxen men inte efter så är troligt vis boxen kass.
Är det en cdi box med så kallat kondensator tändning så är troligtvis kondingen kass,

Kan också vara magneten som tappat sin magnetism och därmed inte ger puls.

Halte

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 maj-14 kl 16:12 »
Ok. Tackar. Ska se vad jag kan hitta. Den är bara värd besväret om det är typ cdi-boxen eller tändspolen, annars får den gå till tippen, alternativt stå och skrota tills en ny motor uppenbarar sig. :)

Problemet med cdi-boxen är att det inte finns några beteckningar kvar på den längre, så är det den som är paj kan det nog bli lurigt i alla fall.

Men jag har lovat mig själv att max lägga 5 timmar totalt på skrothögen, inklusive felsökning. :) så felet måste uppenbara sig snabbt och vara av enkel art. :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 28 maj-14 kl 21:09 »
De gånger jag har reparerat CDI-boxar så har det antingen varit halvledarproblem - som regel tyristorn som har gått sönder - eller dåliga lödningar som har ställt till problemet. Ett CDI-tändsystem fungerar egentligen på precis samma sätt som en elstängselapparat och det är samma slags fel som brukar uppstå.

Dåliga magneter i svänghjulet var vanligt på 50-talet och ännu tidigare, på den tiden då riktigt bra magnetstål var för dyra att använda i sådana sammanhang. Men på 70-talsmotorer och senare är det ytterst sällsynt att magneterna tappar kraften om inte svänghjulet har utsatts för någon grov misshandel - typ att någon har slagit på det eller glödgat magneterna med gassvets.

I sammanhanget - även om det inte spelar någon roll för just den här motorn - kan man nämna att en del svänghjulsmagneter med brytarspetsar kan ha någon slags liten elektronikenhet parallellt med brytarna, förutom kondensatorn. Oftast går motorn precis lika bra även om man tar bort den enheten. Men det ska man vara försiktig med att göra - den innehåller ofta några dioder och motstånd, och den kan fylla två olika syften. Dels att hindra eventuell "okynnesgnista" då brytarna sluter, och dels att hindra den "eftersläng" som uppstår efter gnistan att avmagnetisera svänghjulet.

I och med att motorn har gått när den kördes till den plats där den står nu och sedan slutat fungera av sig själv när den bara har stått, så måste jag säga att jag skulle gissa på dålig kontakt i anslutningarna till spolarna på tändplattan i första hand. Antag att det är en halvdålig lödning som har spruckit, det hela har fungerat ändå för att trådarna har legat an mot varandra, men när allt har stått orört några år har trådarna oxiderat så det inte är kontakt längre.

Halte

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 maj-14 kl 07:39 »
Men eftersom att det gav utslag på voltmätaren på iaf en utgående kabel från motorn när man kickade så borde det väl inte vara tändplattan? I så fall borde man ju inte få ut ngt ifrån motorn?

Det borde väl vara något som talar för att felet ligger i cdi-boxen alternativt tändspolen?

Che Guevara

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 maj-14 kl 09:11 »
Inte ovanligt med fuktskador på CDI boxen

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 29 maj-14 kl 09:43 »
Men eftersom att det gav utslag på voltmätaren på iaf en utgående kabel från motorn när man kickade så borde det väl inte vara tändplattan? I så fall borde man ju inte få ut ngt ifrån motorn?

Det borde väl vara något som talar för att felet ligger i cdi-boxen alternativt tändspolen?

Det finns ju flera spolar på tändplattan och en ledning ut från varje. Det räcker med att det är problem med en av de ledningarna för att tändsystemet inte ska fungera.  Det kan också vara så att om det är halvdålig kontakt och kanske några hundra ohm övergångsmotstånd i serie med spolen, så får man visserligen ut en mätbar spänning men den räcker inte till för att ladda upp kondensatorn i CDI-boxen till tillräckligt hög spänning (vanligtvis 100-400 V) för att man ska kunna få en gnista.

När det gäller fuktskador i CDI-boxar så skulle jag nog vilja säga att sådant inte händer på väl ingjutna sådana som är tillverkade/inköpta av stora motortillverkare med gott rykte (Yamaha i det här fallet). Däremot kan det nog hända på tvivelaktiga piratdelar.  Det är, som sagt, mer vanligt med komponenter som går sönder på "elektriskt" sätt eller dåliga lödningar, när en CDI-box lägger av.

Förresten, för att identifiera motorn, så ta en titt på motornumret. Hos Yamaha är motornumret ofta lika med ramnumret på den mc/moped motorn satt i från fabrik, och några siffror och bokstäver i början anger modell och ungefärlig årsmodell.

Prova tändspolen kan du göra i två steg:  Börja med att ohmmäta lindningarna som jag föreslog tidigare.  Koppla sedan in högspänningslindningen parallellt med tändstiftet i en fungerande motor och låt lågspänningslindningen vara oansluten. Prova om det går att få igång motorn då den misstänkta tändspolen ligger parallellt, om det går så vet du att tändspolen inte har några kortslutna varv i lindningarna eller andra problem som inte syns vid en ohmmätning.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 29 maj-14 kl 10:09 »
torbjorn Har fått byta box två gånger på en pjaggo.

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 30 maj-14 kl 16:46 »
Allt går ju sönder... Gäller vara noga vid felsökningen...koppla bort onödigt tjafs som eventuellt kan vara anslutet...Tråkiga med cdi grejor är hutlösa priser ...oftast dyrare än vad motorn är värd...leta på ebay eller andra ställen utomlands är nog inte fel...Märket Yamaha är väl vanligt så grejs borde gå att hitta...

Halte

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 31 maj-14 kl 11:23 »
Har inte mätt upp ngt mer men om vi gör ett antagande att det är cdi-boxen som kastat in handduken, vilket just nu känns som den troligaste orsaken, kan man då köpa typ vilken cdi-box som helst eller måste det vara exakt rätt till just denna specifika motor?

Ett problem är ju att jag inte har sen blekaste aning om vad det är för motor.. Allt jag vet med säkerhet är att det är en Yamaha. Grannen sa igår att att det inte var en 125:a utan han trodde den var på typ 80cc . Närmast att anta är väl då att det är en gammal moppemotor som fått en ny cylinder/kolv.. Men det är ju allt jag vet om motorn.

Så behövs det en specifik cdi-box är det typ lite kört..

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 4 användare (1 dolda)
PLund, Tur-Johan, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser