Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jorden är för dränerad?  (läst 1879 gånger)

Emil W

• Småland
jorden är för dränerad?
« skrivet: 25 maj-14 kl 21:30 »
I mitt stora grönsaksland torkar jorden ut väldigt snabbt. Ca 30 cm ned är det sten hård lera och över det är det mest kompost jord från kommunens jordsortering och lite planteringsjord. Kan jag blanda ned något som håller fukten lite bättre? Vattnet rinner rakt igenom men det växer jätte bra i den nu.

kurt

SV: jorden är för dränerad?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-14 kl 04:47 »
Du kan blanda in lera, det håller fukten

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 26 maj-14 kl 06:33 »
Fast, "blanda in" är kanske lättare sagt än gjort.
Lera i plastiskt tillstånd låter sig inte blandas så lätt och kletar fast på allting.
Här kommer tips från mig som keramiker.
Gräv upp lagom mängd lera och låt den torka helt.
Sedan kan du antingen krossa den till grus - pulver som blandas i den jord du har ovanpå.
Eller så löser du upp den torra leran i  mycket vatten så det blir som välling, och då går det  också att blanda.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 26 maj-14 kl 12:33 »
Det som krävs är så enkelt som gräsklipp under sommaren, täck alla ytor med klipp så hålls fukten kvar i jorden och maskarna kommer hitta dit. Dom bygger gångar som ökar utan och håller ännu mer fukt.
Till hösten täcker du med löv och halm. Detta utgör en perfekt fukthållare oxå.
Nästa vår lyfter du bort  det som inte komposteras och vänder ner allt. Får du tag på halmhack så kan du vänd ner det direkt.
Behöver du ta ner träd eller ris så kan du lägga sådan i botten på urgrävda bäddar täcka med ett lager halm och lägga på jorden igen.  Tricket oavsett vilket är att se till att bara ha jorden exponerad för solen under den tiden du behöver värma upp den och sedan täcka alla öppna ytor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 26 maj-14 kl 23:12 »
Är det matjorden, eller vad man nu ska kalla de första 30 centimetrarna, som torkar ut alltför lätt?
Hur ser det ut nere i den hårda leran, dels när det (fortfarande) är blött ovanför, dels när matjorden torkat ur?

Emil W

• Småland
« Svar #5 skrivet: 29 maj-14 kl 21:43 »
kurt: Blir det inte hårt om jag blandar in lera?

Skogsvilde: Gräs klipp får jag inte tag på då alla här har bioclip på sina klippare :(  men det lilla jag får ihop håller fukten bra:)
Det negativa med gräsklipp är att sniglarna trivs i det och jag har enorma problem med sniglar, för tre år sedan hade jag inga problem men de har blivit fler för varje år. Jag har betes marker runt tomten och sniglarna kommer i hjordar..

Det slog mig nu att jag helt enkelt till nästa år får odla sånt inte sniglarna rör för sig och täcka det landet och ha det de äter i ett land med öppen jord och  vattna oftare där.

Anders S: Leran under (matjorden) är sten hård blöt som torr.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 29 maj-14 kl 21:51 »
kurt: Blir det inte hårt om jag blandar in lera?

Skogsvilde: Gräs klipp får jag inte tag på då alla här har bioclip på sina klippare :(  men det lilla jag får ihop håller fukten bra:)
Det negativa med gräsklipp är att sniglarna trivs i det och jag har enorma problem med sniglar, för tre år sedan hade jag inga problem men de har blivit fler för varje år. Jag har betes marker runt tomten och sniglarna kommer i hjordar..

Det slog mig nu att jag helt enkelt till nästa år får odla sånt inte sniglarna rör för sig och täcka det landet och ha det de äter i ett land med öppen jord och  vattna oftare där.

Anders S: Leran under (matjorden) är sten hård blöt som torr.
.

Om det är vanliga skogssniglar och vinbergssnäckor så rekomenderar jag dig att skaffa höns. Dom äter gärna sådant för att höja proteinintaget. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser