Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Briggs & Stratton utgående axel  (läst 8391 gånger)

rehn

  • Inlägg: 27
    • Uppland
Briggs & Stratton utgående axel
« skrivet: 25 maj-14 kl 15:37 »
Hej
Jag har en Stiga villa ( gammal ) där mororn håller på att ge upp.
Av en tillfällighet fick jag en annan gammal klippare, nått udda märke, med bra motor, men i övrigt dålig.
Ok, jag tar den bra motorn och sätter den på min Stiga villa.
Dock problem.  Utgående axel på utbytesmotorn är 22 mm, min Stiga villa vill ha 25,4 mm.
Är det något man kan göra åt detta, typ lägga ett rör emellan eller nått.
Alla förslag mottages tacksamt.

Alexn72

  • Inlägg: 1470
    • Skåne
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #1 skrivet: 25 maj-14 kl 15:57 »
du sa det själv en hylsa som gör axeln större

rehn

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #2 skrivet: 25 maj-14 kl 17:15 »
Tja... Hylsa är inte trivialt Vi har kilarna som ligger i spår som måste hanteras.
Ett annat alternativ som jag har funderat på är om man kan flytta axeln från den dåliga motorn till den bra motorn?
Båda motorerna är på 11 hp och verkar väldigt lika i övrigt, är det någon som har erfarenhet av detta ?
Jag har aldrig haft isär en B&S så jag har svårt att uppskatta hur realistiskt det är.


Alexn72

  • Inlägg: 1470
    • Skåne
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #3 skrivet: 25 maj-14 kl 17:19 »
Nog får du tänka lite själv med.
Självklart så får du dela hylsan så en kil kan gå i spåret och eventuellt använda en större kil

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #4 skrivet: 25 maj-14 kl 22:10 »
Det går inte att flytta vevaxeln mellan motorerna, eftersom nedre ramlagret har samma diameter som utgående axeln.

B&S gick upp i axeldiameter från 7/8" till 1" någon gång omkring 1990.

Jag kan tänka mig två lösningar i det här fallet:
1) Kolla om din modell av Stiga Villa också har förekommit med 7/8" axel och om det i så fall går att få tag i remskiva mm för den axeldiametern till rimligt pris (gärna begagnat).

2) Som redan sagt i tråden, tillverka en hylsa och förse den med både invändigt och utvändigt kilspår (inte mitt för varandra). Återanvänd originalkilarna från både Stiga och uddaklipparen om de är i bra skick.


Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #5 skrivet: 26 maj-14 kl 10:36 »
2) Som redan sagt i tråden, tillverka en hylsa och förse den med både invändigt och utvändigt kilspår (inte mitt för varandra). Återanvänd originalkilarna från både Stiga och uddaklipparen om de är i bra skick.

Ja eller varför inte svetsa dit hylsan med ett kilspår i remskivan. :)

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 17539
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #6 skrivet: 26 maj-14 kl 10:45 »
Tror att dom här kan hjälpa dig med en hylsa eller remskiva.

http://www.briggsparts.se/
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

rehn

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #7 skrivet: 31 maj-14 kl 16:26 »
Tack för förslagen. Jag har dock inte tillgång till varken svets eller svarv.
Men vad tror ni om att använda kemisk metall.  ?
Jag har ingen erfarenhet att använda sådan i detta sammanhang, kan det hålla ??
Med bägge kilarna på plats
Om det håller lär jag väl få använda vinkelslpen för att få loss remskivan igen, men det kan jag ta...
Vad tror ni ?

Skogsvilde

  • Inlägg: 17539
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #8 skrivet: 31 maj-14 kl 16:32 »
nej! ingen kemisk metall dels är risken att du inte klarar att centrera skivan enormt stor och sedan är hållbarheten sisådär.

Har du kollat med företaget jag länkade till vad dom föreslår? 
Det finns andra som säljer sådana hylsor som det pekas på i tidigare inlägg. då det är vanligt att man måste göra dylika ombyggnationer både här och där.
Ett namn som klickar för mig är kedjeteknik i Malmö.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #9 skrivet: 31 maj-14 kl 20:29 »
Om man inte har svarv själv så får man ta med sig sitt problem och en påse gott fikabröd till någon som har en svarv, sen brukar det lösa sig ganska snabbt.

o2

  • Inlägg: 10
    • -
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #10 skrivet: 31 maj-14 kl 21:26 »
Tack för förslagen. Jag har dock inte tillgång till varken svets eller svarv.
Men vad tror ni om att använda kemisk metall.  ?
Jag har ingen erfarenhet att använda sådan i detta sammanhang, kan det hålla ??
Med bägge kilarna på plats
Om det håller lär jag väl få använda vinkelslpen för att få loss remskivan igen, men det kan jag ta...
Vad tror ni ?

Nej för i hel.v kemiskt kommer att spricka kan jag lova,försök hitta en vänlig själ som kan hjälpa dig att svarva..

rehn

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #11 skrivet: 01 jun-14 kl 18:18 »
http://www.briggsparts.se/ kunde inte hjälpa mig. Ska se om jag lyckas ragga upp någon med svarv.
Någon med svarv i trakten Lindesberg-Kopparberg-Riddarhyttan ? ...... o:)
 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #12 skrivet: 02 jun-14 kl 11:31 »
Skaffa en ny remskiva med hål+kilspår som passar?

rehn

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #13 skrivet: 02 jun-14 kl 18:23 »
Skaffa en ny remskiva med hål+kilspår som passar?
Briggsparts hade ingen. Det är 2 skivor, som sitter ihop, en till hjulen och en till klippaggregatet

Skogsvilde

  • Inlägg: 17539
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #14 skrivet: 02 jun-14 kl 19:15 »
Synd att briggsparts inte kunde hjälpa men det finns andra möjligheter.
kolla runt bland de mekaniska verkstäderna i ditt närområde. Någon borde kunna hjälpa.
Dom kan antingen tillverka en bussning eller hjälpa dig att montera en sådan här http://www.kullager.se/sv/category/64/Klambussningar häng nu inte upp dig på just dessa utan sök igenoom deras utbud och googla vidare på klämbussningar för att hitta en lösning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #15 skrivet: 03 jun-14 kl 16:38 »
Synd att briggsparts inte kunde hjälpa men det finns andra möjligheter.
kolla runt bland de mekaniska verkstäderna i ditt närområde. Någon borde kunna hjälpa.
Dom kan antingen tillverka en bussning eller hjälpa dig att montera en sådan här http://www.kullager.se/sv/category/64/Klambussningar häng nu inte upp dig på just dessa utan sök igenoom deras utbud och googla vidare på klämbussningar för att hitta en lösning.


Är det ett "specialhjul" som inte går att få tag på så är det nog det bästa, att borra upp hålet och montera med en klämbussning.

Annars får man skaffa två remskivor, montera ihop och sen borra upp och dra kilspåret... ska man betala fullpris för material och arbete så drar det nog iväg en del tyvärr.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #16 skrivet: 03 jun-14 kl 16:48 »
Är det ett "specialhjul" som inte går att få tag på så är det nog det bästa, att borra upp hålet och montera med en klämbussning.

Annars får man skaffa två remskivor, montera ihop och sen borra upp och dra kilspåret... ska man betala fullpris för material och arbete så drar det nog iväg en del tyvärr.
Vill inte rekommendera borrning utan svarv.  Då det lätt kan skeva en aning  vilket påvärkar skivans ytterdiameter centrum rätt mycket.Som i sin tur på verkar axen till det negativt och onödigt stilars på motor .
« Senast ändrad: 04 jun-14 kl 10:12 av Che Guevara »

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #17 skrivet: 03 jun-14 kl 21:01 »
Ett tipps.
Det finns remskivor i både gjutjärn och alu att köpa, Både enkla och med dubbel rem i olika diametrar och med olika rem profiler oborrade. Tror att det är BB profil du är ute efter. Beställ rätt diam och ange axelhål diam.
De flesta företag och som sysslar med transmission teknik har detta.

 Men det blir både enklare och billigare med en rörbit o  pinnasvets + vinkelslip då är det löst på några få minuter. :D Och du är sen ägare av en svets också. ;D


rehn

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #18 skrivet: 16 jun-14 kl 13:30 »
Tack för alla ideer, men så här blev det:
1 Skar upp nytt spår med vinkelslip.
2 Böjde till lite 1mm plåt för att fylla lite av glappet. Kilen på plats.
3 På med kemisk metall från Biltema. Även innanför plåtbitarna.
4 Remskivan på plats.

Har kört i c:a 4 timmar nu, får se hur länge det håller.... ;)

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Briggs & Stratton utgående axel
« Svar #19 skrivet: 16 jun-14 kl 15:21 »
Ja detta kan säkert hålla  ;D

Bara kilen är hög nog så att den går in i remhjulet tillräckligt ;)


Själv är smedens bäste dräng ;D




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser