Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  maskinkläckta dagsgamla kycklingar till ruvade höna  (läst 2481 gånger)

rosita51

• Skåne
maskinkläckta dagsgamla kycklingar till ruvade höna
« skrivet: 25 maj-14 kl 14:44 »
Kan man lägga in kallblodigt dagsgamlakycklingar till en höna som fortfarande ruvar? Eller accepterar hon inte kycklingar som inte kläckts under henne?
MVH Rosita zon 1

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
SV: maskinkläckta dagsgamla kycklingar till ruvade höna
« Svar #1 skrivet: 25 maj-14 kl 14:58 »
Ibland går det bra, ibland inte.
Om du provar, så vänta tills det är mörkt, och stoppa in några av de färskaste kycklingarna under henne.
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 25 maj-14 kl 15:33 »
Är det lättare för hönan att acceptera nästan färdigruvade ägg?
« Senast ändrad: 25 maj-14 kl 23:37 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

mli79

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 maj-14 kl 21:29 »
Jag har precis samma fråga, så jag följer din tråd.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

henrietta70

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 jun-14 kl 22:59 »
Vi gav förra sommaren 6 st drygt 2 veckor gamla Orpis kycklingar till Sussex mamman med 6 st egenhändigt ruvade kycklingar i knappt samma ålder. Inga som helst problem.
Den här Sussexen är dock väldigt beskedlig och inte så kaxig av sig.
I år har en av dessa Orpis hönor adopterat sin syster kycklingar vid 3 veckors ålder - när mor prompt började värpa igen (hon hade en ny kläckning på schemat visade sig).

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 01 jun-14 kl 23:15 »
Är det lättare för hönan att acceptera nästan färdigruvade ägg?

Vi gör alltid så att vi ruvar äggen till hålslag i maskinen och lägger dem sedan under en villig ruvhöna. Nu senast hade jag tre ägg kvar i kläckaren som det inte blivit hålslag på på över ett dygn efter att jag flyttat ut de andra äggen till hönan. När jag skulle ge upp och stänga av kläckaren låg det en nykläckt liten parvel där. Den tog jag och utan några krussiduller (det var mitt på dagen) och la under hönan som kläckt fram de andra kycklingarna och hon tog den direkt. Så det kan gå väldigt bra. Med rätt höna.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 jun-14 kl 06:30 »
Jag tror nog att det kan gå bra om hönan redan kläckt något ägg under sig, men det är kanske inte lika enkelt om inga ägg under henne är kläckts?
MVH Rosita zon 1

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #7 skrivet: 02 jun-14 kl 11:49 »
Om du lägger kycklingarna till för tidigt riskerar du hon går av sina egna ägg.Bäst är att lägga tillkycklingarna på natten just då hennes ägg är färdigkläckta eller just innan.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser