Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästvagn med dragkrok på!  (läst 2584 gånger)

IvoLinnea

• Skåne
    • Mathilde Agborg
Hästvagn med dragkrok på!
« skrivet: 24 maj-14 kl 18:21 »
Hej! Jag fick se en video på Youtube där en kvinna drog ett hästsläp med hjälp av en vagn dragen av två hästar. Släpet var fäst i vagnen med hjälp av dragkrok eller liknande fäste. Jag blev så glad för det är precis vad jag skulle behöva! Skulle så gärna vilja veta om denna vagn är en allmänt existerande typ av vagn, eller något man måste tillverka själv. Vad är det för typ av vagn hon använder i grunden? Två hjul och en kuskbock. Vad kallas en sådan. Någon typ av bruksvagn eller? Hur hittar man en sådan månntro? Mycket tacksam om någon vill och kan hjälpa mig i min informationsjakt! :)

Här är länken till videon jag såg https://www.youtube.com/watch?v=odJiaRtA1KE

Che Guevara

• Gäst
SV: Hästvagn med dragkrok på!
« Svar #1 skrivet: 24 maj-14 kl 18:38 »
Det kallas för förställ . Amichfolket har något sådant förställ Ardenner vän på forumet tillverkar även sådana och öster by smedja mm flera.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 24 maj-14 kl 18:40 »
vad jag kan se så har han använt en vanlig rak axel typ
http://www.jula.se/search-result/?q=axel&all=AXELTAPP
Med en fyrkantprofil i mellan och sedan byggt en rejält stadigt dragstång som hästarna drar i byggt upp ett förställ
https://www.google.se/search?q=f%C3%B6rst%C3%A4ll&client=firefox-a&hs=cfG&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=sb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=pcqAU5X1JoG2yAPmvIGQBQ&ved=0CDkQsAQ&biw=1360&bih=667
Som du ser så finns det en uppsjö olika varianter helt beroende på ändamålet.
2 av våra grannar har olika varianter den ena har en som han kopplar en ATV timmervagn med timmerkran efter och den andra har en bogserad 5 rotors gräsklippare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

IvoLinnea

• Skåne
    • Mathilde Agborg
« Svar #3 skrivet: 24 maj-14 kl 22:14 »
Tusen tack Che Cuevara och Skogsvilde, det hjälpte massor! :)
Jag förstod inte riktigt allt av det du nämnde Skogsvilde då jag är väldigt oinsatt på området men nu förstår jag lite mer och har saker att läsa vidare om så tusen tack! Om inte du vill hjälpa mig att förstå det här med rak axel och fyrkants profil vill säga(jag är verkligen novis på det området som du hör).

En sak jag undrar: innebär den här typen av anordning som visas i videon att hästarna bär vikt, från trailerern?  Är det någon som förstår sig på sådant här för jag kan inte se det. Balanseras vikten upp genom förställ/trailer eller belastas hästarna så att hästarna bara balanserar upp vikten av förstället?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 24 maj-14 kl 22:27 »
Tusen tack Che Cuevara och Skogsvilde, det hjälpte massor! :)
Jag förstod inte riktigt allt av det du nämnde Skogsvilde då jag är väldigt oinsatt på området men nu förstår jag lite mer och har saker att läsa vidare om så tusen tack! Om inte du vill hjälpa mig att förstå det här med rak axel och fyrkants profil vill säga(jag är verkligen novis på det området som du hör).

En sak jag undrar: innebär den här typen av anordning som visas i videon att hästarna bär vikt, från trailerern?  Är det någon som förstår sig på sådant här för jag kan inte se det. Balanseras vikten upp genom förställ/trailer eller belastas hästarna så att hästarna bara balanserar upp vikten av förstället?

Tyvärr så kan jag inte riktigt svara på hur mycket vikt det ligger på hästen men jag kan tänka mig att förstället är en aning framtungt när man inte har en vagn bakefter.
Och hur förstället reagerar beror väldigt mycket på var kopplingen sitter i förhållande till axeln och var dragkraften kommer ner i förstället.  Det tro jag Che kan svara bättre på. Alltså dynamiken dvs vad som händer vid dom olika belastningarna är jag helt klar över men frågan är vad som är bäst för att passa hästarna och få ut den bästa verkan av deras arbete.
 I mitt förslag på axeltapp så fins det antingen runda eller fyrkantiga, med en fyrkantprofil pratar jag om i princip ett fyrkantigt rör. och då har man om axeltappen är rund ett vanligt rör.
Det gör inget alls att du inte har kunskaperna för då får du juh glädjen att lära dig något nytt.  :D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 maj-14 kl 00:14 »
Kulan ska väl helst sitta neutralt på axeln om ja nu mins rät .Stången får ju inte slå upp i nosen på hästarna. Vill minas att Amichfokets förställ kunde du justera sätet med en vev och på det sättet för dela vikten bättre . Men man måste ha en vis kunskap om hur stång man ska använda sig av också sen finns det nå n form av mot håll för att inte lokorna ska resa på deras selar.Får åter komma om ja kan hitta någon bild  i saken . Är lite för trött i huvudet nu .

Rubensgården

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 maj-14 kl 06:28 »
Viktigt också att kulan sitter i draglinjens höjdled så att det inte uppstår vridkrafter.

IvoLinnea

• Skåne
    • Mathilde Agborg
« Svar #7 skrivet: 26 maj-14 kl 21:46 »
Ja, eller hur Skogsvilde är det så! Kul när nya kunskapslandskap öppnar upp sig inför en. Ska gå till botten med hur ett förställ fungerar och belastar hästarna.. Framtungt måste det ju bli. Får försöka hitta någon expert på området att fråga. När ni skriver så känner jag att det är myyycket jag måste lära mig innan jag kan hänga med. Jag har aldrig själv behövt veta hur vagnar fungerar, förrän nu. Det är en hel vetenskap verkar det som.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1561 gäster, 3 användare (1 dolda)
beekeepern, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser