Tusen tack Che Cuevara och Skogsvilde, det hjälpte massor!
Jag förstod inte riktigt allt av det du nämnde Skogsvilde då jag är väldigt oinsatt på området men nu förstår jag lite mer och har saker att läsa vidare om så tusen tack! Om inte du vill hjälpa mig att förstå det här med rak axel och fyrkants profil vill säga(jag är verkligen novis på det området som du hör).
En sak jag undrar: innebär den här typen av anordning som visas i videon att hästarna bär vikt, från trailerern? Är det någon som förstår sig på sådant här för jag kan inte se det. Balanseras vikten upp genom förställ/trailer eller belastas hästarna så att hästarna bara balanserar upp vikten av förstället?
Tyvärr så kan jag inte riktigt svara på hur mycket vikt det ligger på hästen men jag kan tänka mig att förstället är en aning framtungt när man inte har en vagn bakefter.
Och hur förstället reagerar beror väldigt mycket på var kopplingen sitter i förhållande till axeln och var dragkraften kommer ner i förstället. Det tro jag Che kan svara bättre på. Alltså dynamiken dvs vad som händer vid dom olika belastningarna är jag helt klar över men frågan är vad som är bäst för att passa hästarna och få ut den bästa verkan av deras arbete.
I mitt förslag på axeltapp så fins det antingen runda eller fyrkantiga, med en fyrkantprofil pratar jag om i princip ett fyrkantigt rör. och då har man om axeltappen är rund ett vanligt rör.
Det gör inget alls att du inte har kunskaperna för då får du juh glädjen att lära dig något nytt.