Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bruna barrträd.  (läst 2473 gånger)

sonja på slätten

• Halland
Bruna barrträd.
« skrivet: 23 maj-14 kl 20:55 »
Detta hör kanske inte precis till odling, men jag frågar ändå.
Är det någon mer än jag som tycker att diverse barrträd, framför allt tallar, börjar se förskräckliga ut på senaste tiden?
 De allra senaste en eller två veckorna. Alldeles bruna på den sidan son exponeras mot sol och hav.
Det gäller för övrigt även mina tujahäckar. Tidigare i vår var de gröna och fina, nu blir de allt brunare.
Jag undrar vad detta kan bero på. Vintern varade bara några veckor i februari och var lindrig. Lite torrt var det en period i april, men sedan har det regnat mycket.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Bruna barrträd.
« Svar #1 skrivet: 23 maj-14 kl 21:00 »
Det kan vara salt från havet som förts upp med vinden och tar död på barren. Man ser ofta bruna småtallar utmed E6:an till exempel

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-14 kl 22:29 »
Ja, visst kan saltet ha stor skuld. Det är bara det att jag tycker det är mycket värre än tidigare år.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 23 maj-14 kl 23:22 »
Förra våren var det extremt mycket solbrända barrträd men den här våren borde det inte vara några. Nattfrosten i början av maj var dock ganska elak i stora delar av landet. Men den borde inte bara ge sig på barrträd och sedan tror jag Halland klarade sig ganska bra just den gången.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 24 maj-14 kl 00:03 »
Förra våren var det extremt mycket solbrända barrträd men den här våren borde det inte vara några. Nattfrosten i början av maj var dock ganska elak i stora delar av landet. Men den borde inte bara ge sig på barrträd och sedan tror jag Halland klarade sig ganska bra just den gången.

Här finns inga salta vindar eller vägsalt men förra sommaren var det förvånande många enar och tallar som var bruna. Kan kanske stämma som du skriver att våren dröjde men tycker ändå att vilda träd borde klara sånt?

Men det är ju just barrträd som är vintergröna som far illa av tjältorka?

kurt

« Svar #5 skrivet: 24 maj-14 kl 04:11 »
Ofta kan torka resultera i att träden dör upp till ett år senare, så det kan vara skador från förra året som visar sig först nu.

För 10-talet år sedan hade vi ju omfattande angrepp av svampsjukdomen Gremmeniella, men vad jag vet så har det inte varit problem med den sedan dess

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 24 maj-14 kl 08:39 »
Här finns inga salta vindar eller vägsalt men förra sommaren var det förvånande många enar och tallar som var bruna. Kan kanske stämma som du skriver att våren dröjde men tycker ändå att vilda träd borde klara sånt?

Men det är ju just barrträd som är vintergröna som far illa av tjältorka?
Ja, förra året var det extrem tjältorka vilket skadade allt sådant som är vintergrönt, även inhemska barrträd och ljung, blåbär osv. I år startade våren tidigt men sedan blev det ett rejält bakslag med nattfrost en vecka in i maj. Då frös nytillväxten sönder på både vintergröna och lövfällande. Inte ens inhemska träd klarar av sådant, det händer så sällan att det inte lönat sig för evolutionen att fixa det.

Det är nog som Kurt skriver att det är fjolårets skador som visat sig först nu i vissa fall. Ett träd som nästan dog då kanske inte lyckades samla tillräcklig kraft för att vara redo inför denna vinter och var därmed mera sårbar än normalt.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 24 maj-14 kl 17:33 »
Ja förra, inte senaste, vintern var svår med djup barmarkstjäle. Att mycket såg dåligt ut då förvånade mig inte alls. Så det kan alltså vara den som fortfarande sätter sina spår.
Det som  har triggat årets skador ser ut att vara solen, den har varit skarp trots att det varit kallt tills nyligen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser