Ett tips är att du försöker hitta litteratur i största allmänhet om tunga fordon från 50-talet. Exempelvis Tekno's handböcker, det finns ett antal som heter t ex Förgasarmotorer, Dieselmotorer, Chassireparationer mm. Det finns också bra dieselmotorhandböcker som skrevs av en Björn Bergwik (ibland stavat med enkelt v). Alla de där brukar gå att hitta på t ex antikvariat eller veteranmarknader.
Gamla militära handböcker som t ex SoldIMotor (Soldatinstruktion motortjänst) kan också vara bra.
Jag har en känsla av att Volvo inte började ge ut riktiga verkstadshandböcker för sina tunga fordon förrän en bit in på 60-talet.
Det brukar finnas en typskylt på gamla Volvomotorer, vanligtvis ganska långt bak på motorblockets vänstra sida. Eventuellt kan den vara övermålad, då får man försöka ta bort ytfärgen försiktigt utan att skada texten på typskylten. Ett knep kan vara att lägga på en papperstuss indränkt i thinner och gladpack över så att thinnern inte avdunstar på en gång, vänta några timmar och se sen om det går att torka bort det yttersta färgskiktet.
En annan sak som kan ge ledtrådar om vad det egentligen är för motor är om du tittar närmare på insprutningspump, startmotor och generator och ser efter vad de har för typbeteckningar. Samma problem med övermålade typskyltar kan finnas även där.
När det gäller motorolja så är det enkelt - alla motoroljor som går att köpa idag är på alla tänkbara sätt bättre än de bästa oljor som fanns 1956. Och eftersom dieselbränslet har lägre svavelhalt numera än förr i tiden, så behöver man inte längre ställa några speciella krav på oljor för dieselmotorer. Jag föreslår att du använder billigast möjliga mineralolja, t ex 10W-30 från Biltema i 20-litersdunk. Undvik dock såna här "universaloljor" eller "traktoroljor".
En sak du däremot bör reda ut noga med hjälp av instruktionsbok eller verkstadshandbok är hur det ligger till med oljefilter för motorn. Jag gissar att den har dels ett s k insatsfilter som sitter i en ganska stor plåtburk på sidan av motorn, och dels kan det finnas en centrifugaloljerenare. Antingen inbyggd i remskivan längst fram på vevaxeln eller som en separat enhet på sidan. Centrifugalrenaren ska plockas isär och rengöras i samband med oljebyte.
Om du tar loss insatsfiltret så kan det med lite tur finnas läsligt firmamärke och typbeteckning på det. Eller också kan man jämföra måtten med uppgifter hos någon av de stora filtertillverkarna.
Bränslefiltret, eller bränslefiltren, är det också viktigt att hålla koll på när det rör sig om en gammal dieselmotor.
En sak till är att undersöka om det finns några hjälpaggregat (t ex kompressor för tryckluftbromsar) som har eget smörjsystem och kräver oljebyte mm regelbundet.