Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla potatis i hink  (läst 3253 gånger)

Skruttensmamma

• Skåne
odla potatis i hink
« skrivet: 20 maj-14 kl 13:01 »
Eftersom jag har några potatisar över sedan jag satte i pallkrage för en månad sen köpte jag idag två odlingshinkar på blomsterlandet. Det är sådana med insats,  där man kan lyfta upp en innerkruka och plocka potatis och sen fortsätta odla. På odlingshinkarna står det att man ska använda torv att odla i. Men det borde väl gå lika bra med vanlig jord? Man borde väl kunna lyfta upp och plocka potatis ändå? Ska jag köra med bara jord eller hälften ko på påse?

Znibban

• Skåne
SV: odla potatis i hink
« Svar #1 skrivet: 20 maj-14 kl 17:57 »
Jag har också köpt deras potatisspann. Smart men dyrt.  Jag har vanlig jord i och det tittar redan fram en ärtstor potatis.
Jag förgrodde mina köpta sättpotatis på en bricka med fuktig jord - då får man både rötter och groddar  ;D
Men  :'( när det var dags för potatisen att komma i jorden blev det kallt och blasten blev längre och längre....och hönsmammig som jag är.....så vågade jag inte plantera ut dem utomhus. De sattes i spannar som placerades i kallväxthuset. Nu blommar dem men problemet är att de vuxit fast i marken så jag kan inte flytta dem. Får se om det blir nå´t.
Nyupptagna nykokta färskpotatis med lite salt och smält smör......finns det nå´t godare. Det skulle vara ifall man får några över och äter de kalla på mackan med en klick kaviar. Eller steker de i smör.....

Skruttensmamma

• Skåne
SV: odla potatis i hink
« Svar #2 skrivet: 21 maj-14 kl 00:12 »
Jag tänker att jag borde kunna använda hinkarna flera år. Och om det stämmer att man kan plocka potatis i flera omgångar på samma plantor så får man ju ut mer skörd per planta.

Det blev både jord och ko på påse. Fyllde inte ända upp, eftersom man ändå ska kupa över jord sen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser