Rävfan var på besök idag med nedslående resultat. Förlusten blev 8 hönor och 1 tupp. Nu har jag 9 hönor och 4 tuppar vilket är ohållbart. Den tupp jag förlorade gav mig ett problem framförallt som en av de kvarvarande tupparna är rejält chockad och jag tror jag kommer få nacka honom då han troligen aldrig blir sig själv igen.
De tuppar jag hade tidigare var i rangordning
1. Högste tuppen född 2010 (den rejält chockade+ ev någon skada, jag har inte undersökt närmare då han inte är jättetam)
2. Svart vacker tupp född 2010 (död)
3. Min vackre vite född 2010 (har tyvärr en fotskada)
4. ungtupp från 2013
5. ungtupp från 2013
Planen har tidigare varit att ta bort en av 4 eller 5 och spara den andre men jag har inte kunat bestämma mig för vilken som ska få vara kvar. Nu sitter jag i en sits att ingen av tupparna är lämplig som förstetupp eller ensamtupp. Jag hade gärna sparat tupp 3 (som är min favorit) men han har en fotskada som gör honom lätt halt och jag har haft tanke på att avliva då jag inte gillar att ha halta djur. Han har ont av den men han har lärt sig att trampa så han inte lider i av problemet i nuläget och det är det som ger hältan. Varken tupp 4 eller 5 är något att spara som ende tupp och antalet hönor ger ett maxtal på 3 tuppar som inte är överpilska som ungtupparna är.
Hjärnan säger att ingen ska sparas och att jag ska söka ny vuxen tupp på marknaden (hur lätt är det i mitten av maj), hjärtat att tupp 3 får bli ensam tupp.
Snälla kom med lite smarta tanker där inte en massa känslor är inblandade.