Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävbesök, hur lösa tupp-problemet  (läst 961 gånger)

Gamina

Rävbesök, hur lösa tupp-problemet
« skrivet: 17 maj-14 kl 19:22 »
Rävfan var på besök idag med nedslående resultat. Förlusten blev 8 hönor och 1 tupp. Nu har jag 9 hönor och 4 tuppar vilket är ohållbart. Den tupp jag förlorade gav mig ett problem framförallt som en av de kvarvarande tupparna är rejält chockad och jag tror jag kommer få nacka honom då han troligen aldrig blir sig själv igen.
De tuppar jag hade tidigare var i rangordning
1. Högste tuppen född 2010 (den rejält chockade+ ev någon skada, jag har inte undersökt närmare då han inte är jättetam)
2. Svart vacker tupp född 2010 (död)
3. Min vackre vite född 2010 (har tyvärr en fotskada)
4. ungtupp från 2013
5. ungtupp från 2013
Planen har tidigare varit att ta bort en av 4 eller 5 och spara den andre men jag har inte kunat bestämma mig för vilken som ska få vara kvar. Nu sitter jag i en sits att ingen av tupparna är lämplig som förstetupp eller ensamtupp. Jag hade gärna sparat tupp 3 (som är min favorit) men han har en fotskada som gör honom lätt halt och jag har haft tanke på att avliva då jag inte gillar att ha halta djur. Han har ont av den men han har lärt sig att trampa så han inte lider i av problemet i nuläget och det är det som ger hältan. Varken tupp 4 eller 5 är något att spara som ende tupp och antalet hönor ger ett maxtal på 3 tuppar som inte är överpilska som ungtupparna är.
Hjärnan säger att ingen ska sparas och att jag ska söka ny vuxen tupp på marknaden (hur lätt är det i mitten av maj), hjärtat att tupp 3 får bli ensam tupp.
Snälla kom med lite smarta tanker där inte en massa känslor är inblandade.
Genbank för Gotlandshöns

FM

• Skåne
SV: Rävbesök, hur lösa tupp-problemet
« Svar #1 skrivet: 17 maj-14 kl 22:51 »
Sorgligt  >:(
Så ta nu ett djupt andetag! Det kan faktiskt va så att en av de yngre tuppparna blir en perfekt ledare. En chock kan lägga sig om ledartuppen får sitta lugnt och fint och inte blir mer stressed. Låt det gå några dagar innan du fattar beslut. Hönorna behöver inte bli stressed av resterande tuppar.

MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Gamina

« Svar #2 skrivet: 18 maj-14 kl 07:49 »
Stressade kommer de bli. Det var lite mycket redan innan. Ingen av dem har ett uns vett utan ser sig själva som hönsen favorit Cassanovor. Orsaken till att de är kvar är att jag velat sprida generna så mycket som möjligt. Tanken var att nacka nästa helg då jag har kycklingar på gång och tiden inte räcker den här helgen eller nästa vecka.
Tuppen måste nog tas bort. Han har blivit biten över nacke/skuldra. Inga synliga skador men han kan inte stå utan att snubbla runt eller trilla. Jag misstänker skada på halskotpelaren :(
Genbank för Gotlandshöns

Alexn72

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 maj-14 kl 10:05 »
som ja förstår så har du potentiellt nya tuppar på g via kycklingarna... så ta bort alla utom en och byt ut när kycklingarna börjar bli stora

Gamina

« Svar #4 skrivet: 19 maj-14 kl 11:55 »
Jag gillar inte att ha översexuella ungtuppar som enda alternativet. År 2011 när tupp 1-3 var 1 år slet det oerhört på hönorna och det var väldigt oroligt i flocken. Då hade jag ändå en äldre tupp som höll ordning på spolingarna. Tanken har under ett par år varit att byta ut en av de här 3 herrarna mot en ungtupp men den rätte har inte dykt upp. Jag har haft 3 bra alternativ men en blev aggresiv och de 2 andra rök ihop så illa att jag fick nödslakta bägge. De unga herrar jag har nu är bägge för små och verkar inte växa till sig trots att våren kommit så ingen av dem är något jag planerar att spara.
Tupp 3 har tagit över hönshuset totalt och håller stenkoll på spolingarna. Han har verkligen klivit in i rollen som förstetupp men det är den där foten som är problematisk. Ingen skulle bli gladare än jag om jag kunde behålla honom som förstetupp för om man bortser från fotskadan så är han perfekt. En tam snäll tupp som är mycket snygg att se på. Foten ser ut som om det sitter ett gäng kolbitar inbrända i trampdynan. Jag har ingen aning om vad det är men det verkar inte smitta då ingen annan har problem.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser