Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa häggmispel.  (läst 8111 gånger)

sonja på slätten

• Halland
Klippa häggmispel.
« skrivet: 16 maj-14 kl 20:14 »
Är det skadligt att klippa lite på häggmispelhäcken vid denna tid?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Klippa häggmispel.
« Svar #1 skrivet: 16 maj-14 kl 22:42 »
Är det skadligt att klippa lite på häggmispelhäcken vid denna tid?
Nej det går fint, man kan klippa när som helst så länge man bara klipper lite

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 17 maj-14 kl 14:41 »
Tack, vad bra.
Då kommer nästa fråga. Om jag vill klippa mer än lite, typ ta ner dem från många meters höjd till sådär  en eller en och en halv, när gör jag det?
Jag vill inte föryngringsbeskära från botten, för  nedre delarna fyller en viktig funktion som komplement till stängsel.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 17 maj-14 kl 15:03 »
Stora ingrepp gör man vanligtvis på sensommaren eller på vårvintern. Men kapar du på mitten kommer du få en väldigt märklig form. Grova stammar som delar sig i en kvast av småkvistar där du kapar. Då är det bättre att kapa de grövsta stammarna vid marken och spara småskott som kanske inte är högre än du vill ha busken.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 17 maj-14 kl 17:52 »
Det gör inget med den märkliga formen.
 Jag har bra stängsel till en meters höjd, ovanför det ett sämre som går att forcera för en stark hund, och flyga över för gässen. Detta förhållande vill jag dölja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser